Το τρίτο χωρίο βρίσκεται στην Αποκάλυψη
του Ιωάννου, όταν γράφει στον επίσκοπο της Εφέσου παραγγέλοντας του να ακούσει
τι λέγει το Πνεύμα το Άγιον: «Τῷ νικῶντι
δώσω αὐτῷ φαγεῖν ἐκ τοῦ ξύλου τῆς ζωῆς, ὅ ἐστιν ἐν τῷ παραδείσῳ τοῦ Θεοῦ μου»[1]. Σύμφωνα με τόν Ανδρέα
Καισαρείας και τον μαθητή του Αρέθα Καισαρείας, το ξύλο της ζωής νοείται η
αιώνια και μακαρία ζωή και ταυτίζεται με το Παράδεισο: «Παράδεισον τήν μακαρίαν
καί αἰωνίζουσαν ἐκληπτέον ζωήν»[2], και ο Θεός επαγγέλλεται «μετασχεῖν
τῶν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος ἀγαθῶν»[3]. Επομένως Παράδεισος και
αιώνια ζωή ταυτίζονται, αφού ο Παράδεισος είναι η αιώνια παραμονή του ανθρώπου σε κοινωνία και
ενότητα με τον Τριαδικό Θεό.
Ας δούμε, όμως, πώς εκφράζονται οι Πατέρες της
Εκκλησίας για τον Παράδεισο.
O Άγιος
Ιωάννης ο Χρυσόστομος, διδάσκει ότι στον Παράδεισο θα κυριαρχεί η συνεχής
απόλαυση «τῆς πρός τόν Χριστόν ὁμιλίας», «μετά ἀγγέλων, μετά ἀρχαγγέλων, μετά τῶν
ἀνωτέρων δυνάμεων» και δεν θα υπάρχει πουθενά επανάσταση και μάχη, διότι θα
κυριαρχεί η αγάπη, η συμφωνία γνώμης, ενότητα στενή μεταξύ όλων των Αγίων, των
πολιτών της βασιλείας[4]. Κάπου αλλού ο Άγιος λέγει
ότι στον Παράδεισο είναι «πάντα χαρά, πάντα εἰρήνη, πάντα ἀγάπη, πάντα εὐθυμία,
καί πάντα εὐφροσύνη, πάντα ἀληθῆ καί εἰλικρινῆ»[5], και εκεί δεν υπάρχει «θυμός,
οὐ λύπη, οὐ χρημάτων ἔρως, οὐ σωμάτων πόθος, οὐ πενία, οὐ πλοῦτος, οὐκ ἀτιμία,
οὐκ ἄλλο τῶν τοιούτων οὐδέν»[6].
[1] Ἀποκ. 2, 7.
[2] ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΙΣΑΡΕΙΑΣ καί
ΑΡΕΘΑ ΚΑΙΣΑΡΕΙΑΣ, Τά Εὑρισκόμενα Πάντα, P. G. 106, 529.
[3] ό.π., P. G. 106, 233.
[4] ΙΩ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, Εἰς
Θεόδωρον ἐκπεσόντα Α΄, 11 P.
G. 47,
291.
[5] ΙΩ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, Εἰς Ψαλμούς, 114, 3, P. G. 55, 319.
[6] ΙΩ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ, Περί κατανύξεως καί ὑπομονῆς...P. G. 63, 883-885.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου