Βέβαια «τό κατ’ εἰκόνα» λειτουργεί στη
σύζευξη ψυχής και σώματος και ως εκ τούτου δέχεται εκ της ψυχής και το σώμα την
επήρειά του και καλύπτει τον πλήρη άνθρωπο[1]. Σημειώνει σχετικά ο
Γρηγόριος Νύσσης με έμφαση: «Ἡ μέν οὖν εἰκών ἐν πάσῃ τῇ ἀνθρωπίνῃ φύσει
θεωρουμένη...Γέγονεν οὖν κατ’ εἰκόνα ὁ ἄνθρωπος, ἡ καθόλου φύσις, τό θεοείκελον
χρῆμα. Γέγονε δέ τῇ παντοδυνάμῳ σοφίᾳ οὐχί μέρος τοῦ ὅλου, ἀλλ’ἅπαν ἀθρόως τό τῆς
φύσεως πλήρωμα»[2]. Tην
ίδια ακριβώς ερμηνεία διατυπώνει και ο
Γρηγόριος Παλαμάς, όπως την παραθέσαμε πιο πάνω, λέγοντας ότι, επειδή η
ψυχή και το σώμα «συνεκτίσθησαν» και εξαιτίας της σχέσης τους, μετέχει του
«κατ’ εἰκόνα» και το σώμα.
Ο Γρηγόριος Νύσσης εμβαθύνοντας στην
ερμηνεία του «κατ’εἰκόνα», που το θεωρεί βασιλικό αξίωμα στον άνθρωπο,
απαριθμεί και άλλα προσόντα και αρετές που προίκησε ο Θεός τον άνθρωπο,
που το συνακολουθούν. «...καθαρότης, ἀπάθεια,
μακαριότης, κακοῦ παντός ἀλλοτρίωσις, καί ὅσα τοῦ τοιούτου γένους ἐστί, δι’ ὧν
μορφοῦται τοῖς ἀνθρώποις ἡ πρός Θεόν ὁμοίωσις. Τοιούτοις ἄνθεσιν ὁ δημιουργός τῆς
ἰδίας εἰκόνος τήν ἡμετέραν διεχάραξε φύσιν. Εἰ δέ καί τά ἄλλα συνεξετάζοις, δι’
ὧ τό θεῖον κάλλος χαρακτηρίζεται∙ εὑρήσεις καί πρός ἐκεῖνα δι’ ἀκριβείας
σωζομένην ἐν τῇ καθ’ ἡμᾶς εἰκόνι τήν ὁμοιότητα»[3].
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου