Ερμηνεύοντας και οι δύο Πατέρες την παράχρηση
του αυτεξουσίου από τους πρωτόπλαστους, τους παρομοιάζουν με τα νήπια που
επιχειρούν να φάνε στερεά τροφή, ενώ
μόνο γάλα τους επιτρέπεται να γευθούν[1]. Αυτή η προσπάθειά τους,
φανερώνει εγωισμό, οπότε «ἀτελέστεροι καί λιχνότεροι ὄντες»[2], δεν μπορούν να έχουν την
ορθή γνώση και διάκριση του εαυτού τους, ούτε και τη θέωση κατορθώνουν.
Το αμάρτημα των πρωτοπλάστων, που τελικά
ήταν η προσπάθειά τους να θεωθούν χωρίς τον Θεό ή με την περιφρόνησή του, και η
παράχρηση του αυτεξουσίου τους που
επικεντρώνεται στην απόπειρά τους να μετάσχουν της θείας γνώσεως κατά τρόπο άκαιρο,
αυθαίρετο, και ανυπάκουο, να αυτοθεωθούν δηλαδή, έγινε, αφού τους φθόνησε ο
διάβολος και κατάφερε να τους εξαπατήσει.
Στο νεκρώσιμο ιδιόμελο σε ήχο βαρύ, της
νεκρώσιμης ακολουθίας, αφού αναφέρεται ότι ο Θεός επλαστούργησε τον άνθρωπον
κατ’ εικόνα και ομοίωσιν του, τον τοποθέτησε στον Παράδεισο να βασιλεύει όλων
των κτισμάτων, και συνεχίζει: «φθόνῳ δέ διαβόλου ἀπατηθείς, τῆς βρώσεως μετέσχε,
τῶν ἐντολῶν σου παραβάτης γεγονώς»[3]. Ο διάβολος βλέποντας τον
Θεό να δημιουργεί τον άνθρωπο κατ’εικόνα του και βλέποντας τους αγγέλους να
θαυμάζουν τον άνθρωπο ως «θεόν ἄλλον»[4], εφθόνησε τον Αδάμ του
οποίου το πρωτόγονο κάλλος ετύφλωνε τους σκοτισμένους οφθαλμούς του και
ετοιμάσθηκε να τον καταστρέψει. Γράφει σχετικά ο Μάξιμος ο θεοφόρος: «Ὁ
διάβολος φθονώντας ἐμᾶς καί τόν Θεόν καί παραπλανώντας τόν ἄνθρωπο ὅτι ὁ Θεός
τόν φθονεῖ, τόν ἔκανε νά παραβεῖ τήν ἐντολή. Τόν Θεόν τόν ἐφθόνησε, γιά νά μήν ἐκδηλωθεῖ
ἡ πανύμνητη δύναμή του νά θεώνει τόν ἄνθρωπο. Τόν ἄνθρωπο τόν ἐφθόνησε, γιά νά
μήν γίνει μέ τήν ἀρετή μέτοχος τῆς δόξας τοῦ Θεοῦ»[5].
[1] ΓΡ. ΘΕΟΛΟΓΟΥ, Λόγος 38, Εἰς τά Θεοφάνεια, P.G.. 36, 324C.
[2] ΙΩ.ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ, Ἔκδοσις ἀκριβής, 25 P. G. 94, 917BC.
[3] Μικρόν Εὐχολόγιον, σ σ. 206-207.
[4] ΓΡ. ΠΑΛΑΜΑ, Περί ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος Β΄ 9,
Π.Κ.ΧΡΗΣΤΟΥ, τόμ. Α΄, σ. 85.
[5] ΜΑΞΙΜΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΗ, Περί Θεολογίας ...κεφ. Ε΄, κεφ. μη΄Φιλοκαλία τῶν Ἱερῶν Νηπτικῶν, ἐκδ. Α.και Ε. Παπαδημητρίου, Ἀθῆναι 1958, τόμ. Β΄σ.157.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου