Πώς ερμηνεύουν όμως οι Πατέρες το «κατ’ εἰκόνα
καί καθ’ ὁμοίωσιν»; Στό ιερό κείμενο της Γένεσης στην Αγία Γραφή, στο κεφάλαιο
που περιγράφει την κατασκευή του ανθρώπου[1], ιστορείται η ενθρόνιση του
ανθρώπου ως το τελευταίο δημιούργημα και η υπεροχή του από την υπόλοιπη
δημιουργία. Σημειώνει σχετικά ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης: «Διά τοῦτο τελευταῖος,
μετά τήν κτίσιν εἰσήχθη ὁ ἄνθρωπος, οὐχ ὡς ἀπόβλητος ἐν ἐσχάτοις ἀποῤῥιφείς ἀλλ’ ἅμα τῇ γενέσει βασιλεύς εἶναι τῶν
υποχειρίων προσήκων»[2]. Έτσι ο χρόνος και ο τρόπος κατασκευής του ανθρώπου
διερμηνεύουν την υπεροχή και τον ρόλο του έναντι της υπόλοιπης κτίσης[3], που έχουν αιτία την
προίκα του «κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωσιν», με την οποία ο Θεός τον έχει
προικίσει. Eξαιτίας του «κατ’ εἰκόνα», όλος ο κτιστός φυσικός κόσμος
αναγνώριζε στο πρόσωπο του ανθρώπου, το δημιουργό Θεό του, αλλά και ο άνθρωπος,
προικισμένος με όλα τα θεία προσόντα, «μέτοχος καί πλήρης ὅλων τῶν θείων ἀγαθῶν»[4], «ἀπέβαινε βασιλιάς καί
κυρίαρχος καί κάτοχος τῶν μυστηρίων καί τοῦ τρόπου κατασκευῆς καί λειτουργίας
τοῦ κτιστοῦ κόσμου, προκειμένου νά τόν ὁδηγήσει μαζί μέ τόν ἑαυτό του στή
‟θέωσηˮ»[5].
Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2022
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ Η ΠΤΩΣΗ ΤΟΥ. Δ΄.
του Άριστου Θουκυδίδη
Χημικού, M.Th.
(Σχέδιο: Αλεξία Φιλίππου)
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου