του Χριστόδουλου Βασιλειάδη
Ὁ Ἀλέξανδρος Παπαδιαμάντης εἶναι μία
μεγάλη λογοτεχνικὴ φυσιογνωμία τοῦ Ἑλλαδικοῦ χώρου καὶ σὰν τέτοια πρέπει νὰ τὴ
δοῦμε μέσα στὰ σωστὰ πλαίσια.
Ὁ καθορισμὸς τῆς χρονολογίας, ποὺ
γεννήθηκε (1851 μ.Χ.), ἢ τοῦ τόπου, ποὺ τὸν γέννησε -Σκίαθος- δὲν εἶναι τόσο
ἀπαραίτητα, ὅσο ὁ καθορισμὸς τοῦ πνευματικοῦ χώρου, ποὺ τὸν γέννησε. Ὁ Παπαδιαμάντης
ἦταν πνευματικὸς γόνος τῶν Κολλυβάδων.
Τὸ κίνημα τῶν Κολλυβάδων ἦταν ἕνα
πνευματικὸ κίνημα τοῦ δεύτερου μισοῦ τοῦ 18ου αἰώνα καὶ τῶν πρώτων δεκαετιῶν
τοῦ 19ου αἰώνα στὸ ῞Αγιον ῎Ορος. Φαινομενικά του αἰτήματα ἦταν ἡ τέλεση τῶν
μνημοσύνων τὴν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου, στὴν οὐσία ὅμως ἤθελε καὶ ἀγωνίστηκε γιὰ τὴν
᾿Ορθόδοξη Παράδοση, τὴ Βιβλική, τὴν ᾿Εκκλησιαστική, τὴν Ἁγιοπατερική.
῞Ενα πνευματικὸ τέκνο καὶ ἀνάστημα τῶν
Κολλυβάδων (Ἀθανάσιος Πάριος, ἅγιος Μακάριος Νοταρᾶς, ὅσιος Νικόδημος ὁ
Ἁγιορείτης) εἶναι ὁ ᾿Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης. Τὸ ὅτι ἔγινε «θεμελιωτὴς τοῦ
θρησκευτικοῦ διηγήματος εἰς τὴν Ἑλλάδα», αὐτὸ τὸ ὀφείλει κυρίως σὲ δύο
παράγοντες: Στὸ θρησκευτικὸ περιβάλλον τῆς οἰκογένειάς του -ὁ πατέρας του ἦταν
ἱερέας- καὶ στὴν ἀτμόσφαιρα τῶν Κολλυβάδων, ποὺ γνώρισε. «Αἱ ἀγρυπνίαι εἰς τὸν
ἱερὸν ναὸν τοῦ Ἁγίου ᾿Ελισσαίου μετὰ τοῦ Νικολάου Πλανᾶ καὶ τοῦ κύκλου τῶν
φιλακολούθων καὶ τῶν ἁπλοϊκῶν ἀποδεικνύουν τὴν αὐστηρὰν παραδοσιακὴν θέσιν του» [1].
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου