«Νῦν πάντα πεπλήρωται φωτός, οὐρανός τε καὶ γῆ καὶ τὰ καταχθόνια»
του Χριστόδουλου Βασιλειάδη
«Τώρα ὅλα ἔχουν γεμίσει μὲ ἄπλετο φῶς,
ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ καὶ ὅσα βρίσκονται κάτω ἀπὸ τὴ γῆ», μᾶς διακηρύσσει ὁ ῞Αγιος
᾿Ιωάννης ὁ Δαμασκηνός.
Εἶναι πράγματι «ἑορτὴ ἑορτῶν καὶ
πανήγυρις πανηγύρεων» ἡ μεγάλη καὶ λαμπρὰ ἡμέρα τοῦ Πάσχα, ποὺ στὰ ἐβραϊκὰ
σημαίνει τὴ διάβαση καὶ γιὰ μᾶς σημαίνει τὸ πέρασμα ἀπὸ τὴν ἐνοχὴ τῆς ἁμαρτίας
στὴ δικαίωση καὶ ἁγιότητα.
᾿Ονομάζεται ὀγδόη ἡμέρα, γιατὶ
βρίσκεται πέρα ἀπὸ τοὺς περιορισμοὺς τοῦ ἑπτά. Ἡ ἑβδόμη ἡμέρα, τὸ Σάββατο,
ἐπεκτείνεται μέχρι τὴ Δευτέρα Παρουσία, εἶναι δηλαδὴ ὁ χρόνος τοῦ κόσμου, ποὺ ὑπάρχει
τώρα.
Κάτι, τὸ ὁποῖο πρέπει νὰ διευκρινίσωμε
ἐδῶ, εἶναι ὅτι, ὅπως ἀναφέρει καὶ ὁ ἀείμνηστος πατὴρ ᾿Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος,
ἡ μεγάλη αὐτὴ μορφὴ τοῦ αἰώνα μας, ἡ πέτρα ποὺ σκεπάζει τὸν τάφο τοῦ Κυρίου δὲν
ἀπεκυλίσθη, γιὰ νὰ βγῇ ἔξω ὁ Κύριος, ἀλλὰ γιὰ νὰ μποῦν οἱ μυροφόρες καὶ οἱ μαθητὲς
στὸν τάφο καὶ νὰ διαπιστώσουν τὴν ἀνάσταση, ἡ ὁποία εἶχε ἀθόρυβα, χωρὶς κανεὶς
νὰ τὸ πάρῃ εἴδηση, γίνει πιὸ πρίν.
῎Ετσι ἡ δυτικοῦ τύπου, εἰκόνα ποὺ
ἐμφανίζει τὸν ῎Αγγελο νὰ ἀποκυλίῃ τὴν πέτρα καὶ τὸν Χριστὸ νὰ ξεπηδᾷ ἀπὸ τὸν
τάφο, ἐνῷ οἱ φρουροὶ λιποθυμοῦν ἀπὸ τὸν φόβο τους, δὲν ἀναπαριστᾷ τὴν
πραγματικότητα. ᾿Εξάλλου ἡ βυζαντινὴ ἁγιογραφία δὲν παρουσίασε ποτὲ τέτοια
εἰκόνα, ἀλλὰ μόνο τὴν κάθοδο τοῦ Κυρίου στὸν ᾍδη.
Τί μπορεῖ νὰ σημαίνῃ ὅμως ἡ ἀνάσταση
τοῦ Κυρίου γιὰ τὸν κάθε ἕνα μας ξεχωριστά; Ἡ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου πάνω σ᾿ αὐτὴ τὴ
ζωὴ εἶναι καθημερινὸ μαρτύριο καὶ Γολγοθᾶς. Ὁ ἄνθρωπος πρέπει νὰ θανατώνῃ τὰ
πάθη καὶ τὶς ἁμαρτωλὲς ἐπιθυμίες του καθημερινά. Τότε θὰ βιώνῃ τὴ μεγαλύτερη
πραγματικότητα, ποὺ ὀνομάζεται ᾿Ιησοῦς Χριστός.
Ὁ ἄνθρωπος ἀναζητᾶ πάντοτε τὴν ἀλλαγή.
Τὴ μεγαλύτερη ὅμως καὶ πιὸ κοσμογονικὴ ἀλλοίωση καὶ μεταμόρφωση ἐπραγματοποίησε
ὁ Κύριος μὲ τὴν ᾿Ανάστασή Του.
Τί πρέπει ἐμεῖς νὰ κάνωμε, οὕτως ὥστε
νὰ πραγματοποιηθῇ αὐτό, ποὺ λέγει ἡ ᾿Εκκλησία μας, «δίδου ἡμῖν ἐκτυπώτερον Σοῦ
μετασχεῖν ἐν τῇ ἀνεσπέρῳ ἡμέρᾳ τῆς βασιλείας Σου;» Εἶναι ἁπλῆ ἡ ἀπάντηση: Νὰ
πολεμοῦμε τὸν μεγαλύτερο ἐχθρό μας ποὺ δὲν εἶναι ἄλλος, παρὰ ὁ ἑαυτός μας.
Μόνο τότε ἀρχίζουμε νὰ προγευόμαστε τὴ ζωὴ τῆς ὀγδόης ἡμέρας καὶ νὰ συμμετέχουμε στὸ Δεῖπνο, στὸ ὁποῖο ὅλους μᾶς καλεῖ ὁ Δεσπότης Χριστός, καὶ στὴ Βασιλεία τοῦ Κυρίου τὴν ἀτελεύτητη καὶ ἀνέσπερη, τῆς ὁποίας μακάρι ὅλοι μας νὰ γίνουμε μέτοχοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου