του Χριστόδουλου Βασιλειάδη
(Πίνακας: Χριστόδουλου Βασιλειάδη)
«Ὁ Παπαδιαμάντης τραγούδησε τοὺς
φτωχούς, καὶ τὸ ἔργο του στάθηκε τὸ μεγάλο χρονικὸ τῆς Ἑλληνικῆς φτωχολογιᾶς»[1].
Ὁ κῦρ-᾿Αλέξανδρος, παρὰ τὴν ἀσθενική του κράση, ἐτηροῦσε τὶς νηστεῖες μὲ ὅλη
τους τὴν αὐστηρότητα.
Εἶναι ἕνα «χαστούκι» γιὰ μᾶς σήμερα,
ποὺ προφασιζόμαστε διάφορους λόγους, γιὰ νὰ μὴ νηστεύουμε. Βέβαια ἡ νηστεία δὲν
εἶναι αὐτοσκοπός, ἀλλὰ ἕνα μέσο, ποὺ μᾶς ὁδηγεῖ στὴν καθυπόταξη τῶν σαρκικῶν
καὶ ἄλλων ἐπιθυμιῶν τοῦ σώματος.
῎Εψαλλε στὸν ἱερὸ ναὸ τοῦ ἁγίου
᾿Ελισσαίου δεξιά καὶ ἐγνώριζε τὸ τυπικό, καθὼς καὶ τὴν Βυζαντινὴ Μουσική, ὅσο
πολὺ λίγοι. Εἶναι μεγάλο ψέμα ἡ κατηγορία, ποὺ τοῦ προσάπτουν μερικοὶ ἄθεοι ἢ
ὁπαδοὶ τοῦ Μακράκη, ὅτι ἦταν οἰνόφλυγας καὶ ἐρωτύλος. Ὁ ᾿Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
ἦταν καθ’ ὅλα ἀσκητικώτατος καὶ ἐγκρατέστατος.
Ὁ ἰδιόμορφος ἐκφραστικὸς χαρακτῆρας
τοῦ Παπαδιαμάντη καθιστᾷ τὸν λόγο του πολὺ γλαφυρό. Γιὰ τὴν κατανόηση τῶν
διηγημάτων του σὲ βάθος χρειάζεται ἡ ἐξάσκηση στὴν «ἀνάγνωση» ἀρχαίων
συγγραφέων ἀπὸ τὸ πρωτότυπο, γιατὶ ἡ μετάφραση δὲν ἐξασκεῖ τὸ μυαλό μας, ἀλλὰ
μᾶς καθιστᾷ, τὶς περισσότερες φορές, παθητικοὺς δέκτες ὁποιασδήποτε
συνθηματολογίας!
[1] ΚΩΣΤΗ ΜΠΑΣΤΙΑ, Παπαδιαμάντης, δοκίμιο, εκδ. Ιωάννη Κ. Μπαστιά, Αθήναι 21974 σ. 101.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου