Μετὰ τὸν 9ο αἰῶνα εἶναι ἐμφανὴς μιὰ χαρακτηριστικὴ ἐπιβράδυνση στὴν ἐξέλιξη τῆς ὑμνογραφίας, ἀφοῦ ὅλες σχεδὸν οἱ ἀκολουθίες ἔχουν συμπληρωθῇ.
Τὴν ἐποχὴ αὐτὴ (ἀπὸ τὸν 10ο αἰῶνα) ἄνθησε καὶ ἡ περίφημη μονὴ Γκρόττα Φεῤῥάτα. Σ᾿ αὐτὴν εἶχαν συγκεντρωθῇ θησαυροὶ ὁλόκληροι χειρογράφων καὶ ἄλλων ἔργων, φιλοσοφικῆς, θεολογικῆς, καὶ ἀρκετὰ μουσικῆς, φύσεως. Ἡ μονὴ αὐτὴ ὑπῆρξε φυτώριο πολλῶν ᾿Εκκλησια-στικῶν ὑμνογράφων, οἱ ὁποῖοι ἐμπλούτισαν καὶ ὡλοκλήρωσαν, μαζὶ μὲ ἄλλους ἀργότερα, τὸ ὑμνογραφικὸ ἔργο τῆς ᾿Εκκλησίας.
᾿Ιωάννης Καμενιάτης (9ος αἰῶνας). Ὑμνογράφος, λόγιος καὶ μουσικὸς ἀπὸ τὴ Θεσσαλονίκη.
Πανάρετος Πατζάδας ὁ Πρασινὸς (9ος-10ος αἰῶνας). Δόκιμος μουσικὸς καὶ μελοποιὸς ᾿Εκκλησιαστικῶν ὕμνων. Μαθητής του στὴ μουσικὴ ἦταν ὁ υἱός του Γεώργιος ὁ δομέστικος, διάσημος μουσικὸς τῆς ἐποχῆς του. Μελοποίησε ᾿Εκκλησιαστικοὺς ὕμνους καὶ δημοτικὰ ᾄσματα, τὰ ὁποῖα δημοσιεύθηκαν σὲ μουσικὲς ᾿Ανθολογίες.
Νεῖλος μοναχὸς τῆς Καλαβρίας (910-1005). Μελοποίησε πολλοὺς ὕμνους, καθὼς καὶ ὕμνους στὸν ῞Αγιο Βενέδικτο, τοὺς ὁποίους ἔψαλλε μὲ τὸν ἑξηκονταμελῆ χορό, ποὺ εἶχε ἱδρύσει. Εἶναι ὁ ἱδρυτὴς τῆς Μονῆς “Γκρόττα Φεῤῥάτα” (1004).
Βαρθολομαῖος
μοναχὸς (1040). Μαθητὴς τοῦ Νείλου, ἄριστος μελοποιός, μελοποίησε ὕμνους στὴ
Θεοτόκο.
(συνεχίζεται)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου