Σωφρόνιος Ἱεροσολύμων (7ος αἰῶνας). ῎Αριστος μουσικὸς καὶ ὑμνογράφος. ῎Εγραψε τροπάρια, στιχηρὰ ἰδιόμελα τῶν Μεγάλων Ὡρῶν τῶν Χριστουγέννων, τῶν Θεοφανίων, τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ (“Φωνὴ Κυρίου” ) καὶ τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς. Εἶναι ὁ Πρῶτος ποιητὴς τῶν Τρι¥ωδίων καὶ τοῦ Στιχηραρίου.
Γεώργιος Πισίδης (7ος αἰῶνας). ῎Εξοχος ποιητὴς καὶ ᾀσματο-γράφος11. Διετέλεσε διάκονος τῆς Ἁγίας Σοφίας. Τὰ ἔργα του διακρίνονται γιὰ τὴν προσήλωσή τους στὴν ᾿Αρχαία παράδοση.
᾿Ανδρέας Κρήτης (7ος αἰῶνας). ᾿Επίσκοπος Κρήτης. ῎Αριστος ὑμνογράφος καὶ μελοποιός. Μελοποίησε τοὺς Αἴνους τῶν Χριστου-γέννων καὶ πολλὰ δοξαστικά. Εἶναι ὁ εἰσηγητὴς τῶν Κανόνων τῆς ᾿Εκκλησίας. Τὸ σπουδαιότερο ἔργο του εἶναι ὁ Μεγάλος Κανόνας “Βοηθὸς καὶ Σκεπαστής...” , ὁ ὁποῖος ἀποτελεῖται ἀπὸ 280 τροπάρια, ποὺ ψάλλεται τὸ βράδυ τῆς Τετάρτης της Ε΄ἑβδομάδας τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς.
῾Ρωμανὸς ὁ Μελῳδὸς (6ος αἰῶνας). Ὁ Μέγιστος τῶν ὑμνογράφων τῆς ᾿Εκκλησίας μας. Εἶναι ὁ ποιητὴς τῶν Κοντακίων (ἔγραψε πάνω ἀπὸ 1000), μεταξὺ τῶν ὁποίων εἶναι καὶ τὰ περίφημα “Ἡ Παρθένος σήμερον...”, “᾿Επεφάνης σήμερον...”, “Ὡς ᾿Απαρχὰς τῆς φύσεως...” κλπ. Ὁ 6ος αἰῶνας, ποὺ ἔζησε, θεωρεῖται ὡς ὁ “Χρυσοῦς Αἰὼν” τῆς ᾿Εκκλησιαστικῆς ὑμνογραφίας. Θαυμάζεται γιὰ τὸν μεγάλο ἐνθου-σιασμὸ καὶ τὸ βάρος τοῦ συναισθήματος, καθὼς καὶ γιὰ τὴ μεγαλο-πρέπεια τῆς γλώσσας, σὲ ὅλα τὰ ἔργα του. ῎Εγραψε πλῆθος ὕμνων γιὰ τὶς Δεσποτικές, Θεομητορικὲς ἑορτὲς καὶ γιὰ πολλὲς ἑορτὲς Ἁγίων.
Στὸν
῾Ρωμανὸ ἀποδίδονται οἱ Οἶκοι τοῦ ᾿Ακαθίστου ὕμνου. ὑένοι μουσικολόγοι τῶν ὠνόμασαν
“Νέον Πίνδαρον” (τὰ ἔργα του εἶναι ἰσάξια
τῶν ἀρχαίων λυρικῶν) καὶ“Μέγιστον ᾿Εκκλησιαστικὸν ποιητὴν τοῦ κόσμου”. Ὁ ῾Ρωμανὸς
γεννήθηκε στὴ Συρία καὶ διέπρεψε στὴν Κωνσταντινούπολη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου