Χριστόδουλος Βασιλειάδης
(Πίνακας: Χριστόδουλου Βασιλειάδη)
Ε.) ΟΙ ΠΡΟΓΑΜΙΑΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΡΝΕΙΑ
Ἡ
λέξη πορνεία στὴν κυριολεξία σημαίνει τὴν ἱκανοποίηση τῶν σαρκικῶν ὀρέξεων
πληρώνοντας χρήματα[1]. Εἶναι ὅμως γνωστὸ ὅτι
κάθε λέξη ἐκτὸς ἀπὸ τὴν κύρια σημασία της ἔχει καὶ δευτερεύουσες[2].
Καὶ ἡ λέξη πορνεία ἐκτὸς ἀπὸ τὴν κύρια σημασία της εἶχε καὶ τὴ σημασία ἁπλὰ τῆς
σαρκικῆς σχέσης μεταξὺ δύο ἑτεροφύλων προσώπων[3].
Ἔχουμε
πολλὰ παραδείγματα τόσο στὴν Καινὴ Διαθήκη ὅσο καὶ στοὺς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας,
ὅπου ἀποδεικνύεται ὅτι ἡ σαρκικὲς σχέσεις πρὸ τοῦ γάμου εἶναι πορνεία.
Ὁ
Κύριος ἐλέγχει τὴν Σαμαρείτιδα, ὅτι ἤδη εἶχε προηγουμένως πέντε ἄνδρες καὶ ὅτι
αὐτὸς ποὺ εἶχε τότε δὲν ἦταν ἄνδρας της. Ἀσφαλῶς ἡ Σαμαρείτιδα δὲν εἶχε
παντρευτῇ καὶ τοὺς πέντε ἄνδρες. Ἀσφαλῶς καὶ ὑπῆρχε «ἀγάπη» μεταξὺ τῆς
Σαμαρείτιδας καὶ τῶν ἐρωμένων της. Ὁ Κύριος ὅμως δὲν νομιμοποιεῖ τὶς σχέσεις
της, ἀλλὰ ἐλέγχωντάς την, τῆς τονίζει ὅτι καὶ αὐτός, μὲ τὸν ὁποῖο συζοῦσε, δὲν εἶναι
ἄνδρας της. Ἡ Σαμαρείτιδα ἀναμφίβολα δὲν ἔπαιρνε χρήματα γιὰ τὶς σαρκικές της
σχέσεις μὲ τὸν ἄντρα ἐκεῖνο. Συζοῦσε «ἐξ ἀγάπης». Ὁ Κύριος ὅμως δὲν ἀναγνωρίζει
οὔτε ἀποδέχεται τὴ συζυγία αὐτή. Ἐφ’ ὅσον δὲν ἐτελέσθηκε γάμος, ὁ Ἰησοῦς θεωρεῖ
ἀθέμιτη τὴν ἕνωση αὐτή: «Καὶ νῦν ὃν ἔχεις οὐκ ἔστι σου ἀνήρ»[4].
Δὲν εἶναι αὐτὸς ἄνδρας τῆς Σαμαρείτιδας σύμφωνα μὲ τὴν τάξη, ποὺ καθόρισε ὁ
Θεὸς ἀπ’ ἀρχῆς, μὲ τὸ νὰ θεσπίσῃ τὸν γάμο σὰν φυσικὸ δεσμό, μέχρις ὅτου στὴν
Νέα Οἰκονομία τὸν ἀνυψώσῃ σὲ ἱερώτατο μυστήριο[5].
Ἑπομένως ὁ Κύριος διδάσκει ὅτι εἶναι ἀδιανόητη ἡ σαρκικὴ σχέση ἐκτὸς τοῦ Μυστηρίου
τοῦ γάμου.
[1] Ἡ λέξη πορνεία προέρχεται ἀπὸ τὸ
ρῆμα πέρνημι, δηλαδὴ περνάω, ποὺ σημαίνει ἐξάγω πρὸς πώληση, δηλαδὴ πωλῶ. Βλ.
Ἐπιφανίου Ἰ. Θεοδωροπούλου, Προγαμιαῖαι
σχέσεις, πολιτικὸς γάμος, ἀμβλώσεις, ἐκδ. Ὀρθόδοξος Τύπος, Ἀθήνα 1986,
σσ. 20.
[2] Βλ. τὴ λέξη σώζω. Μόνο ὁ Κύριος
μπορεῖ νὰ σώσῃ τὸν ἄνθρωπο. Ὅμως ὁ ἀπόστολος Παῦλος χρησιμοποιεῖ τὴν λέξη σώζω
μὲ τὴ δευτερεύουσα ἔννοιά της: «Τοῖς πᾶσι γέγονα τὰ πάντα, ἵνα πάντως τινὰς
σώσω». Γι’ αὐτὸ καὶ ἔχουμε στὴν λειτουργικὴ χρήση τὴν προσευχὴ πρὸς τὴν Παναγία
«Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς».
[3] Βλ. τὸν δ΄ κανόνα τοῦ Ἁγίου
Γρηγορίου Νύσηης, ὁ ὁποῖος ἐπικυρώθηκε ἀπὸ τὴν Πενθέκτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδο καὶ
ἑπομένως ἐκφράζει ἐπίσημα καὶ αὐθεντικὰ τὸ φρόνημα τῆς Ἐκκλησίας: «Τῶν δὲ δι’
ἐπιθυμίαν καὶ ἡδονὴν γινομένων ἁμαρτημάτων τοιαύτη ἐστὶν ἡ διαίρεσις. Τὸ μὲν
γὰρ καλεῖται μοιχεία, τὸ δὲ πορνεία... διότι μία ἐστὶν ἡ νόμιμος συζυγία, καὶ
γυναικὸς πρὸς ἄνδρα καὶ ἀνδρὸς πρὸς γυναῖκα... τῷ γὰρ ἀνθρώπῳ μία δέδοται παρὰ
τοῦ Θεοῦ βοηθός, καὶ τῇ γυναικὶ μία ἐφήρμοσται κεφαλή... Πλὴν ἀλλ’ ἐπεὶ τοῖς
ἀσθενεστέροις ἐγένετό τις παρὰ τῶν πατέρων συμπεριφορά, διεκρίθη τὸ πλημμέλημα
τῇ γενικῇ διαιρέσει ταύτῃ, ὡς πορνείαν μὲν λέγεσθαι τὴν χωρὶς ἀδικίας ἑτέρου
γινομένην τινὶ τῆς ἐπιθυμίας ἐκπλήρωσιν». Βλέπουμε ἐδῶ ὅτι κάθε τι ποὺ γίνεται
ἐκτὸς τῆς «νομίμου συζυγίας», δηλαδὴ τοῦ μυστηρίου τοῦ γάμου, χαρακτηρίζεται
σὰν πορνεία ἢ σὰν μοιχεία. Δὲν γίνεται καμιὰ διάκριση ἂν ἡ πράξη γίνεται ἀπὸ
«ἀγάπη» ἢ μὲ χρήματα! Βλ. Βλ. Ἐπιφανίου Ἰ. Θεοδωροπούλου, Προγαμιαῖαι σχέσεις, πολιτικὸς γάμος, ἀμβλώσεις, ἐκδ.
Ὀρθόδοξος Τύπος, Ἀθήνα 1986, σσ. 21-22.
[4] Ιω. δ΄ 18.
[5] Βλ. Ἐπιφανίου Ἰ. Θεοδωροπούλου, Προγαμιαῖαι σχέσεις, πολιτικὸς γάμος, ἀμβλώσεις, ἐκδ. Ὀρθόδοξος Τύπος, Ἀθήνα 1986, σσ. 27-28.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου