Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Α΄ Οἱ δύο κανόνες τῶν Χριστουγέννων A΄.

του Χριστόδουλου Βασιλειάδη

 

Τὰ Χριστούγεννα θεωροῦνται ἡ μεγαλύτερη γιορτὴ στὴν Ὀρθοδοξία μετὰ ἀπὸ τὸ Πάσχα. Εἶναι ἡ ἀπαρχὴ τῆς σωτηρίας τοῦ γένους τῶν ἀνθρώπων, ἀφοῦ τὸ δεύτερο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδας σαρκοῦται γιὰ νὰ θεοποιηθῆ κατὰ χάριν ὁ ἄνθρωπος.

Στὴν ἀκολουθία τοῦ ὄρθρου τῶν Χριστουγέννων ὑπάρχουν δύο κανόνες, ὁ ἕνας ποίημα κυρίου Κοσμᾶ, ἐπισκόπου Μαϊουμᾶ καὶ ὁ ἄλλος, ὁποῖος εἶναι ἰαμβικὸς κανόνας, ποίημα Ἰωάννου μοναχοῦ του Δαμασκηνοῦ. Καὶ οἱ δύο κανόνες εἶναι τονισμένοι σὲ ἦχο πρῶτο.

          Ὁ Ἰωάννης Δαμασκηνὸς γεννήθηκε γύρω στὸ 680 στὴ Δαμασκὸ τῆς Συρίας. Τόσο ὁ Ἰωάννης Δαμασκηνὸς ὅσο καὶ ὁ Κοσμᾶς μαθήτευσαν κοντὰ στὸν Κοσμᾶ Ξένο ἢ Ἱκέτη. Διδάχθηκαν ἀριθμητική, γεωμετρία, μουσική, ἀστρονομία, ρητορική, διαλεκτική, ἠθικὴ καὶ θεολογία. Εἰσῆλθαν καὶ οἱ δύο κατὰ τὶς ἀρχές του H΄ αἰώνα στὴν μονὴ τοῦ ἁγίου Σάββα καὶ ἐπιδόθηκαν στὴν σύνταξη ὕμνων. Σύμφωνα μὲ τὴν παράδοση, ὁ Λέων Γ΄ πλαστογράφησε γιὰ ἐκδίκηση ἐπιστολὴ τοῦ Ἰωάννου, μὲ τὴν ὁποία ζητοῦσε ἐπέμβαση γιὰ νὰ ἐλευθερωθῆ ἀπὸ τὰ χέρια τοῦ χαλίφη. Ὁ χαλίφης, θεώρησε τὸν σύμβουλό του Ἰωάννη Δαμασκηνό, ὡς προδότη καὶ διέταξε νὰ κόψουν τὸ δεξί του χέρι. Ὁ Ἰωάννης προσευχήθηκε θερμὰ στὴν Παναγία γιὰ νὰ θεραπευθεῖ καὶ πράγματι τὸ χέρι τοῦ θεραπεύθηκε. Ἡ παράδοση αὐτὴ ἀναγράφεται σὲ εἰκόνα τῆς Παναγίας Τριχερούσας στὴ μονὴ Χιλανδαρίου. Ὁ γέροντας τοῦ Ἰωάννη, θέλοντας νὰ πολεμήση τὸν ἐγωισμό του, τοῦ ἀπαγόρευσε νὰ συνθέτῃ ὕμνους. Ὁ Ἰωάννης ὅμως συνέθεσε τὸν ὕμνο «Πάντα ματαιότης τὰ ἀνθρώπινα...». Ὁ γέροντας τότε τοῦ ἐπέβαλε ἐπιτίμιο νὰ καθαρίσει τὴν μονὴ καὶ ἀφοῦ ὁ Ἰωάννης καθάρισε τὴν μονή, ὁ γέροντας του τοῦ ἐπέτρεψε νὰ ἀσχολεῖται μὲ τὴ συγγραφή. Χειροτονήθηκε σὲ πρεσβύτερο καὶ συνέχισε τὴ συγγραφὴ μέχρι καὶ τὴν κοίμησή του. Ὁ Ἰωάννης ἀπέθανε λίγο πρὶν τὴν σύγκληση τῆς Ζ΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ἀφοῦ στὰ πρακτικά της μνημονεύεται ὡς ἀποθανών[1]. Ἡ μνήμη τοῦ ἑορτάζεται στὶς 4 Δεκεμβρίου.

(συνεχίζεται)

[1] Πάν. Κ. Χρήστου, Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, Θρησκευτικὴ καὶ Ἠθικὴ Ἐγκυκλοπαιδεία, Ἀθήνα 1965, τ. 6, στ. 1218-1221.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου