Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2022

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΕΡΑΝ ΤΟΥ ΤΑΦΟΥ ΖΩΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΝΕΚΡΩΣΙΜΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ Δ΄.

του Άριστου Θουκυδίδη
Χημικού, M.Th.
(Φωτογραφία: Αλεξία Φιλίππου)

1. Ο ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ

      Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκκλησιαστικές μορφές της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Στη συνείδηση της Εκκλησίας αναγνωρίζεται ως μέγας δογματικός θεολόγος και κορυφαίος υμνογράφος του 8ου αιώνα μ.Χ. Προικισμένος με πολλά χαρίσματα, συνδύαζε στην προσωπικότητά του σπάνια δύναμη σκέψης, που μπορούσε να κινείται μεταξύ θεολογίας, φιλοσοφίας, επιστημονικής γνώσης και πνευματικής εμπειρίας. Συνδύαζε λαμπρά μόρφωση και ευρυμάθεια, βαθειά θεολογική γνώση, ασκητικό ήθος και ταπεινό φρόνημα, αγιότητα βίου, ευαισθησία και ποιητικότητα, αλλά και μαχητικότητα και αγωνιστικό φρόνημα[1]. Εύστοχα επομένως, χαρακτηρίζεται απο τον βιογράφο του Σουίδα, ως «ἀνήρ ἐλλογιμώτατος καί οὐδενός δεύτερος τῶν κατ’αὐτόν ἐπί παιδείᾳ λαμψάντων»[2].

     Για τη ζωή και το έργο του αντλούμε πληροφορίες, έστω και λιγοστές, από βιογραφίες που γράφτηκαν αρκετά μεταγενέστερα τον 11ο  και 12ο αιώνα, απο τα συναξάρια[3], απο τα συγγράμματά του και άλλων συγχρόνων του, όπως και από αποφάσεις συνόδων που είχαν συγκληθεί επί εποχής του[4]. Ως βιογράφοι του αναφέρονται  ο Θεοφάνης ο Ομολογητής, ο πατριάρχης Ιεροσολύμων Ιωάννης Η΄, ο Μ. Λογοθέτης Κωνσταντίνος Ακροπολίτης, ο Σουίδας και ο Κεδρηνός[5]. Οι πρώτες εκτενείς βιογραφίες του γράφτηκαν αρχικά στα αραβικά και αυτή που γράφτηκε το 1085μ.Χ. απο τον Αντιοχέα ιερομόναχο Μιχαήλ, αποτέλεσε τη βάση  για τη συγγραφή, της πιο αξιόλογης βιογραφίας του στα ελληνικά απο τον πατριάρχη Ιεροσολύμων Ιωάννη τον Η΄, τον 12ο αιώνα[6].



[1]Α. ΘΕΟΔΩΡΟΥ,  Ἄμωμοι, σ. 71.

[2] Γ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, Ἱστορική Ἐπισκόπησις τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, σ. 107.

[3]  Ρ. G. 94, 501A-504D.

[4]Π. ΧΡΗΣΤΟΥ, Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, ΘΗΕ, τόμ. 6, στ. 1218.

[5] Γ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, Ἐπισκόπησις, ό.π., σ. 109.

[6]Π.ΧΡΗΣΤΟΥ, Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, ό.π., στ. 1219.

(συνεχίζεται)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου