Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2022

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΕΡΑΝ ΤΟΥ ΤΑΦΟΥ ΖΩΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΝΕΚΡΩΣΙΜΗ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΙΖ΄.

του Άριστου Θουκυδίδη
Χημικού, M.Th.
(Φωτογραφία: Αλεξία Φιλίππου)

1.2. Το συγγραφικό του έργο

    Ο Δαμασκηνός για τους οκτώ ήχους επινόησε δική του αγκιστροειδή παρασημαντική  που ήταν γριφώδης και συμβολική. Επίσης συνέγραψε και δικό του θεωρητικό της Μουσικής, το επιγραφόμενο «Ἀρχή τῶν σημείων τῆς ψαλτικῆς τέχνης, τῶν ἀνιόντων καί κατιόντων σωμάτων τε καί πνευμάτων καί πάσης χειρονομίας». Επίσης στον Δαμασκηνό αποδίδεται και το θεωρητικό με την επιγραφήν «Ἁγιοπολίτης»[1].

    Ο Δαμασκηνός συνέγραψε και λεπτομερές και ακριβές Τυπικό για κάθε διαφορετική ακολουθία,  που έγινε αποδεκτό και εξαπλώθηκε και επιβλήθηκε λόγω του κύρους της προσωπικότητάς του, συμβάλλοντας έτσι και  στην ενότητα των διαφόρων Εκκλησιών και Μονών που χρησιμοποιούσαν προηγουμένως ξεχωριστό τυπικό η κάθε μία.

2. Η ΔΙΑΤΑΞΗ ΤΗΣ ΝΕΚΡΩΣΙΜΗΣ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑΣ

    Σύμφωνα με το «Εὐχολόγιον»[1] της Εκκλησίας μας η τάξη της νεκρώσιμης ακολουθίας είναι η ίδια για όλους τους κεκοιμημένους, είτε είναι βασιλείς και άρχοντες, πατριάρχες ή αρχιερείς ή ιερείς, είτε είναι άνδρες ή γυναίκες, μικροί ή μεγάλοι. Η τάξη της ακολουθίας διαφοροποιείται στην περίπτωση των κεκοιμημένων νηπίων, όπως επίσης διαφοροποιείται, όταν η κηδεία τελείται τη Διακαινήσιμο Εβδομάδα.

    Ακολουθώντας τη διάταξη της Ακολουθίας, όπως καταχωρείται στο «Εὐχολόγιον» της Εκκλησίας μας, έχομε την ακολουθία που τελείται «Ἐν τῷ οἴκῳ»[2] του κεκοιμημένου, την κυρίως ακολουθία που τελείται στον Ναό και την ακολουθία που τελείται στον τάφο.

(συνεχίζεται)

[1]  Μικρόν Εὐχολόγιον ή Ἀγιασματάριον,  σ. 195.

[2] ό.π., σ. 196.


[1] ό.π., σ. 112.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου