1.2.
Το συγγραφικό του έργο
β) Λίβελλος περί τοῦ ὀρθοῦ φρονήματος[1].
Στο έργο αυτό ανακεφαλαιώνονται τα θεμελιώδη δόγματα της Ορθοδοξίας με βάση το Σύμβολο της Πίστεως.
γ) Ἔκθεσις καί δήλωσις πίστεως[2].
Είναι σε λατινική μετάφραση απο το Αραβικό και εκθέτει σε συντομία τα κύρια δόγματα της Ορθοδοξίας και φαίνεται ότι αποτελεί επέκταση του Λιβέλλου.
δ) Εἰσαγωγή δογμάτων στοιχειώδης[3].
Είχε αποσταλεί στον
Ιωάννη Λαοδικείας και εξετάζει βασικά κεφάλαια της χριστιανικής δογματικής.
ε)Περί τῶν ἐν πίστει κεκοιμημένων [4].
Λόγω του ύφους της η πραγματεία αυτή αμφισβητείται σαν αυθεντική, αλλά είναι δύσκολη και η απόρριψή της καθότι το ύφος του Δαμασκηνού ποικίλλει στα διάφορα συγγράμματά του και η χειρόγραφη παράδοση ομόφωνα αποδίδει το σύγγραμμα αυτό στον Δαμασκηνό[5].
Γ. Αντιρρητικά
Σώζονται δύο πραγματείες εναντίον των Νεστοριανών[6], τρείς πραγματείες εναντίον του Μονοφυσιτισμού[7] και μια εναντίον του Μονοθελητισμού[8]. Κατά την πρώτη φάση της Εικονομαχίας (726μ.Χ.-731μ.Χ.) συνέγραψε τρείς πραγματείες. Περί Εἰκόνων[9], που δίνουν τη σωστή ερμηνεία στη χρήση των εικόνων και που αποτέλεσαν την πιο πολύτιμη πηγή στην υπεράσπιση των εικόνων. Ὁ Κατά Μανιχαίων διάλογος[10], που περιλαμβάνει ένα διάλογο ενός ορθοδόξου με ένα οπαδό της αίρεσης των Μανιχαίων και η Διάλεξις Σαρακηνοῦ καί Χριστιανοῦ[11], όπου ασκεί κριτική στη νεοεμφανιζόμενη θρησκεία του Ισλάμ.
Δ. Ηθικά
Τα Ἱερά παράλληλα[12],
αποτελούν μια ανθολογία Βιβλικών και πατερικών κειμένων, ταξινομημένων κατά
αλφαβητική σειρά σε 24 τμήματα. Άλλα ηθικά ζητήματα εξέτασεν ο Ιωάννης, όπως
στις πραγματείες του περί τῶν ἁγίων
νηστειῶν[13], που αναφέρεται
στη νηστεία της Μ. Τεσσαρακοστής, καθώς και στις πραγματείες του Περί τῶν ὀκτώ τῆς πονηρίας πνευμάτων[14]
και Περί ἀρετῶν καί κακιῶν[15].
[1] P. G. 94, 1421- 1432.
[2] ό.π., 95, 417-436.
[3] ό.π., 95, 99-111.
[4] ό.π., 95, 247-278.
[5] Π. ΧΡΗΣΤΟΥ, Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, ό.π., στ. 1222.
[6] P. G. 95, 188- 224.
[7] ό.π., 95, 112-125.
[8] ό.π., 95, 128-185.
[9] ό.π., 94, 1232-1420.
[10] ό.π., 94, 1503-1584.
[11] ό.π., 94, 1585-1597.
[12] ό.π., 95, 1070-1586 και
96, 9-440.
[13] ό.π., 95, 63-77.
[14] ό.π., 95, 80-84.
[15] ό.π., 95, 85-97.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου