του Χριστόδουλου Βασιλειάδη
Σκίτσο: Χριστόδουλου Βασιλειάδη
Ἡ ἀρχαία Ἑλληνικὴ γλῶσσα ὡδηγοῦσε τὸν
μεγάλο διηγηματογράφο. Ὑπάρχουν γλωσσικὰ στοιχεῖα ἔκφρασης καὶ ἀπὸ τὴν
ἀρχαΐζουσα, τόσο στὰ ἔργα του, ὅσο καὶ σὲ ἄλλα γραπτὰ κείμενα (ὅπως ἐπιστολές).
Εἶχε ἀφομοιώσει τὰ ἐνεργὰ στοιχεῖα της ἀρχαίας γλώσσας.
῞Οτι ἦταν πρόμαχος τῆς «Καθαρεύουσας»
δὲν διαφαίνεται ἀπὸ πουθενά. Ἡ Καθαρεύουσα, ποὺ κατασκευάστηκε ἀπὸ τὸν Κοραῆ
στὸ γραφεῖό του, στὸ Παρίσι, ἦταν ψεύτικη γλῶσσα. ῞Οτι καταργήθηκε ἀπὸ τὰ
σχολεῖα καὶ πρόσφατα (1976) ἀπὸ τὰ δημόσια ἔγγραφα εἶναι ἕνα μεγάλο βῆμα τῆς
Παιδείας πρὸς τὴν ἄρση τοῦ διχασμοῦ, ποὺ ξεκινᾷ ἀπὸ τὴν πολιτικὴ καὶ
ἐπεκτείνεται καὶ στὴ γλῶσσα. Οἱ ἀρχαΐζοντες θεωροῦνταν οἱ «ἐθνικόφρονες», ἐνῷ
οἱ δημοτικιστὲς οἱ «ἀριστεροί».
᾿Αλλά! «Ἡ κατάργηση τῆς διδασκαλίας
τῶν ἀρχαίων στὰ σχολεῖα εἶναι μιὰ ῥιζικὴ ὑπονόμευση αὐτοῦ τοῦ ἐπιτεύγματος». Ἡ
δημοτική, ξεκομμένη ἀπὸ τὴν ἀρχαΐζουσα, εἶναι ἕνα καράβι στὸ πέλαγο χωρὶς φάρο!
Ἡ δημοτικὴ δὲν λύνει τὸ γλωσσικὸ πρόβλημα, ἂν δὲν καθοδηγῆται ἀπὸ τὴν
ἀρχαΐζουσα: «Μιὰ αἰτία, ποὺ κρατήθηκε σὲ τόση πολυαίωνη νεότητα ὁ ἀρχαῖος
Ἑλληνικὸς πολιτισμός, εἶναι ἡ ἀδιάκοπη ἀναθεώρηση τῆς παραδόσεως καὶ
ἀναπροσαρμογή του», καὶ συνεπῶς καὶ ἡ ἀναπροσαρμογὴ τοῦ μέσου ἔκφρασης τῆς παραδόσεως
καὶ τοῦ πνεύματος, τῆς γλώσσας!
Ὁ Παπαδιαμάντης εἶχε ὑποτάξει τὴ
γλῶσσα στὴ ζωή, καὶ ὄχι τὴ ζωὴ στὴ γλῶσσα - γι’ αὐτὸ καὶ ἡ ἀρχαΐζουσα ἔκφραση
ἦταν ἐξίσου ἀληθινὴ μὲ τὸ δημοτικὸ τραγούδι»!
Ὁ Παπαδιαμάντης δὲν εἶχε πιαστῆ ἀπὸ τὰ
πλοκάμια τοῦ συβαριτισμοῦ τοῦ μαμωνᾶ, ἀλλ’ ἐπλούτιζε «εἰς Θεόν». «Γεννήθηκε
φτωχός, ἔζησε φτωχὸς καὶ πέθανε φτωχός». Ἦταν φτωχὸς σωματικά, ἀλλὰ δὲν εἶχε
οὔτε τὸν καημὸ καὶ τὴ λαχτάρα τοῦ πλούτου. Ἦταν τύπος τοῦ Χριστοῦ, τοῦ ἀρχηγοῦ
τῶν φτωχῶν καὶ παραπεταμένων.
Χριστόδουλος Βασιλειάδης, Κείμενα ἐπὶ ζητημάτων τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς, Ἐορτολόγιο, Τριώδιο-Πεντηκοστάριο, Ὀρθόδοξοι προβληματισμοί, ἐκδόσεις Ἁγία Ταϊσία, Λευκωσία 2017.
(συνεχίζεται)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου