Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2021

Νικολαϊτισμὸς τότε καὶ σήμερα E΄.

του Χριστόδουλου Βασιλειάδη
(Σκίτσο: Χριστόδουλου Βασιλειάδη)

(Ε) Οἱ προγαμιαῖες σχέσεις εἶναι πορνεία

Ἡ λέξη πορνεία στὴν κυριολεξία σημαίνει τὴν ἱκανοποίηση τῶν σαρκικῶν ὀρέξεων πληρώνοντας χρήματα[1]. Εἶναι ὅμως γνωστὸ ὅτι κάθε λέξη ἐκτὸς ἀπὸ τὴν κύρια σημασία της ἔχει καὶ δευτερεύουσες[2]. Καὶ ἡ λέξη πορνεία ἐκτὸς ἀπὸ τὴν κύρια σημασία της εἶχε καὶ τὴ σημασία ἁπλὰ τῆς σαρκικῆς σχέσης μεταξὺ δύο ἑτεροφύλων προσώπων[3].

Ἔχουμε πολλὰ παραδείγματα τόσο στὴν Καινὴ Διαθήκη ὅσο καὶ στοὺς Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, ὅπου ἀποδεικνύεται ὅτι, σύμφωνα μὲ τὴν Γραφὴν καὶ τοὺς ἁγίους Πατέρες, οἱ σαρκικὲς σχέσεις πρὸ τοῦ γάμου εἶναι πορνεία.

Ὁ Κύριος ἐλέγχει τὴν Σαμαρείτιδα, ὅτι ἤδη εἶχε προηγουμένως πέντε ἄνδρες καὶ ὅτι αὐτὸς ποὺ εἶχε τότε δὲν ἦταν ἄνδρας της. Ἀσφαλῶς ἡ Σαμαρείτιδα δὲν εἶχε παντρευτῇ καὶ τοὺς πέντε ἄνδρες. Ἀσφαλῶς καὶ ὑπῆρχε «ἀγάπη» μεταξὺ τῆς Σαμαρείτιδας καὶ τῶν ἑκάστοτε ἐρωμένων της. Ὁ Κύριος ὅμως δὲν νομιμοποιεῖ τὶς σχέσεις της, ἀλλὰ ἐλέγχωντάς την, τῆς τονίζει ὅτι καὶ αὐτός, μὲ τὸν ὁποῖο συζοῦσε, δὲν ἦταν ἄνδρας της. Ἡ Σαμαρείτιδα ἀναμφίβολα δὲν ἔπαιρνε χρήματα γιὰ τὶς σαρκικές της σχέσεις μὲ τὸν ἄντρα ἐκεῖνο. Συζοῦσε «ἐξ ἀγάπης». Ὁ Κύριος ὅμως δὲν ἀναγνωρίζει οὔτε ἀποδέχεται τὴν τέτοιου εἴδους συζυγία. Ἐφ’ ὅσον δὲν ἐτελέσθηκε γάμος, ὁ Ἰησοῦς θεωρεῖ ἀθέμιτη τὴν ἕνωση αὐτή: «Καὶ νῦν ὃν ἔχεις οὐκ ἔστι σου ἀνήρ» (Ἰω. δ´, 18). Δὲν εἶναι αὐτὸς ἄνδρας τῆς Σαμαρείτιδας σύμφωνα μὲ τὴν τάξη, ποὺ καθώρισε ὁ Θεὸς ἀπ’ ἀρχῆς, μὲ τὸ νὰ θεσπίσῃ τὸν γάμο σὰν φυσικὸ δεσμό, μέχρις ὅτου στὴν Νέα Οἰκονομία τὸν ἀνυψώσῃ σὲ ἱερώτατο μυστήριο[4]. Ἑπομένως ὁ Κύριος διδάσκει ὅτι εἶναι ἀδιανόητη χριστιανικῶς ἡ σαρκικὴ σχέση ἐκτὸς τοῦ Μυστηρίου τοῦ γάμου.

Στὸ Ἱερὸ Εὐαγγέλιο ἡ ἐκτὸς τοῦ γάμου σχέση κατονομάζεται ὡς πορνεία, ἀσχέτως ἂν γίνεται μὲ χρήματα ἢ «ἐξ ἀγάπης». Ὁ Κύριος ἀναφέρει· «ὃς ἂν ἀπολύσῃ τὴν γυναίκα αὐτοῦ παρεκτὸς λόγου πορνείας, ποιεῖ αὐτὴν μοιχάσθαι» (Ματθ. ε´, 32). Ἐδῶ μὲ τὴ λέξη πορνεία χαρακτηρίζεται ἡ παράνομη σαρκικὴ σχέση, ἄσχετα ἂν γίνεται μὲ χρήματα ἢ ὄχι[5].

(συνεχίζεται)

[1] Ἡ λέξη πορνεία προέρχεται ἀπὸ τὸ ρῆμα πέρνημι, δηλαδὴ περνάω, ποὺ σημαίνει ἐξάγω πρὸς πώληση, δηλαδὴ πωλῶ. Βλ. Ἐπιφανίου Ἰ. Θεοδωροπούλου, Προγαμιαῖαι σχέσεις, πολιτικὸς γάμος, ἀμβλώσεις, ἐκδ. Ὀρθόδοξος Τύπος, Ἀθήνα 1986, σσ. 20.

[2] Βλ. τὴ λέξη σώζω. Μόνο ὁ Κύριος μπορεῖ νὰ σώσῃ ὄντως τὸν ἄνθρωπο. Ὅμως ὁ ἀπόστολος Παῦλος χρησιμοποιεῖ τὴν λέξη σώζω μὲ τὴ δευτερεύουσα ἔννοιά της: «Τοῖς πᾶσι γέγονα τὰ πάντα, ἵνα πάντως τινὰς σώσω». Γι’ αὐτὸ καὶ ἔχουμε στὴν λειτουργικὴ χρήση τὴν προσευχὴ πρὸς τὴν Παναγία «Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς».

[3] Βλ. τὸν δ΄ κανόνα τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου Νύσηης, ὁ ὁποῖος ἐπικυρώθηκε ἀπὸ τὴν Πενθέκτη Οἰκουμενικὴ Σύνοδο καὶ ἑπομένως ἐκφράζει ἐπίσημα καὶ αὐθεντικὰ τὸ φρόνημα τῆς Ἐκκλησίας: «Τῶν δὲ δι’ ἐπιθυμίαν καὶ ἡδονὴν γινομένων ἁμαρτημάτων τοιαύτη ἐστὶν ἡ διαίρεσις. Τὸ μὲν γὰρ καλεῖται μοιχεία, τὸ δὲ πορνεία... διότι μία ἐστὶν ἡ νόμιμος συζυγία, καὶ γυναικὸς πρὸς ἄνδρα καὶ ἀνδρὸς πρὸς γυναῖκα... τῷ γὰρ ἀνθρώπῳ μία δέδοται παρὰ τοῦ Θεοῦ βοηθός, καὶ τῇ γυναικὶ μία ἐφήρμοσται κεφαλή... Πλὴν ἀλλ’ ἐπεὶ τοῖς ἀσθενεστέροις ἐγένετό τις παρὰ τῶν πατέρων συμπεριφορά, διεκρίθη τὸ πλημμέλημα τῇ γενικῇ διαιρέσει ταύτῃ, ὡς πορνείαν μὲν λέγεσθαι τὴν χωρὶς ἀδικίας ἑτέρου γινομένην τινὶ τῆς ἐπιθυμίας ἐκπλήρωσιν». Βλέπουμε ἐδῶ ὅτι κάθε τι ποὺ γίνεται ἐκτὸς τῆς «νομίμου συζυγίας», δηλαδὴ ἐκτὸς τοῦ μυστηρίου τοῦ Γάμου, χαρακτηρίζεται σὰν πορνεία ἢ σὰν μοιχεία. Δὲν γίνεται καμιὰ διάκριση ἂν ἡ πράξη γίνεται ἀπὸ «ἀγάπη» ἢ μὲ χρήματα! Βλ. Βλ. Ἐπιφανίου Ἰ. Θεοδωροπούλου, Προγαμιαῖαι σχέσεις, πολιτικὸς γάμος, ἀμβλώσεις, ἐκδ. Ὀρθόδοξος Τύπος, Ἀθήνα 1986, σσ. 21-22.

[4] Βλ. Ἐπιφανίου Ἰ. Θεοδωροπούλου, Προγαμιαῖαι σχέσεις, πολιτικὸς γάμος, ἀμβλώσεις, ἐκδ. Ὀρθόδοξος Τύπος, Ἀθήνα 1986, σσ. 27-28.

[5] Ὅπως ἀναφέρει ὁ ἅγιος Γέροντας π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος ἐὰν ἡ λέξη πορνεία ἐσήμαινε (ἀποκλειστικὰ καὶ μόνο) τὴν σαρκικὴ σχέση μὲ χρήματα, τότε καταλήγουμε σὲ συμπέρασμα τερατῶδες: Ὁ Κύριος ἐπιτρέπει τὸ διαζύγιο ὑπὸ ἕνα ὅρο: Ὅτι ἡ ἄπιστη σύζυγος ἔλαβε χρήματα ἀπὸ ἐκεῖνο ποὺ εἶχε σαρκικὲς σχέσεις. Ἂν δὲν ἔλαβε χρήματα καὶ εἶχε σαρκικὴ σχέση ἐξ ἀγάπης, τότε δὲν ἔχουμε πορνεία. Ἆρα ὁ ἀδικούμενος σύζυγος πρέπει νὰ συνεχίζῃ ὑποχρεωτικὰ τὴ σχέση μὲ τὴν μοιχαλίδα σύζυγό του καὶ νὰ ἀνέχεται καὶ αὐτὴν καὶ τὶς ἀπιστίες της, ἀφοῦ οἱ τελευταῖες δὲν ἔχουν κίνητρο τὰ χρήματα ἀλλὰ μόνο τὴν «ἀγάπη». Βλ. Ἐπιφανίου Ἰ. Θεοδωροπούλου, Προγαμιαῖαι σχέσεις, πολιτικὸς γάμος, ἀμβλώσεις, ἐκδ. Ὀρθόδοξος Τύπος, Ἀθήνα 1986, σ. 23.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου