(Β) Ποιοὶ εἶναι οἱ Νεο-Νικολαΐτες
Νεο-νικολαΐτες
εἶναι ὅσοι σύγχρονοι ἄνθρωποι, θεολόγοι καὶ μή, ἀκολουθοῦν τὴ διδασκαλία τῶν
κατὰ τὰ πρῶτα Χριστιανικὰ χρόνια Νικολαϊτῶν. Ὁ μακαριστὸς μοναχὸς Θεόκλητος
Διονυσιάτης ἐπισημαίνει ἕνα φιλελεύθερο, ἀντιπατερικό, (μετονομασθὲν ἀργότερα
καὶ “νεοπατερικό” ἢ “μεταπατερικό”), ἀντιπαραδοσιακὸ στὴν οὐσία του καὶ ἄρα αἱρετικὸ
ῥεῦμα μέσα στὴν Ἐκκλησία σήμερα, ποὺ ὀφείλεται σὺν τοῖς ἄλλοις στοὺς ἀνήσυχους
καὶ φιλοπαίγμονες καιρούς μας[1]. Ἕνα χαρακτηριστικὸ τοῦ
σύγχρονου Νικολαϊτισμοῦ εἶναι ὁ ἀπολλιναρισμὸς τοῦ ἤθους[2], ὅτι δηλαδὴ ἡ Ἐκκλησία δὲν
πρέπει π.χ. νὰ φροντίζῃ καὶ ἐνασχολῆται μὲ τὶς σχέσεις τοῦ ἀνδρογύνου[3]. Ἐφ’ ὅσον ὅμως ὁ Κύριος, ὡς
Θεός, εἶναι πανταχοῦ παρών, ἄρα καὶ τὸ σῶμα Του, δηλαδὴ ἡ Ἐκκλησία εἶναι παροῦσα
σὲ ὅλες τὶς ἐκφάνσεις τῆς ζωῆς τοῦ κάθε πιστοῦ ὄχι μόνον τοῦ ἀγάμου, ἀλλὰ ἀσφαλῶς
καὶ τοῦ ἐγγάμου.
[1] Μοναχοῦ Θεοκλήτου Διονυσιάτου, Ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ ἁγιορείτης καὶ ἡ
νεονικολαΐτικη σχολή, ἔκδ. Ἱεροῦ Κοινοβίου ὁσίου Νικοδήμου, Γουμένισσα 2002, σ.
25.
[2] Ὁ Ἀπολιναρισμὸς ἦταν αἵρεση τοῦ 4ου αἰώνα, ποὺ ἰσχυριζόταν ὅτι ἡ ἀνθρώπινη
φύση τοῦ Κυρίου δὲν περιεῖχε σὰν συστατικὸ μέρος τῆς ψυχῆς της τὴ «λογική», ἀλλὰ
τὴ θέση τῆς λογικῆς εἶχε δῆθεν λάβει ὁ Θεὸς Λόγος. Ὁ Ἀπολινάριος, εἰσηγητὴς τῆς
αἱρέσεως, ὑπῆρξε ἐπίσκοπος Λαοδίκειας καὶ πολέμησε μὲν τὸν ἀρειανισμὸ ἀλλὰ ἔπεσε
ὅμως σὲ ἄλλη αἵρεση. Ὁ ἀπολιναρισμὸς καταδικάστηκε ἀπὸ τὴν Β´ οἰκουμενικὴ
σύνοδο.
[3] Βλ. Μοναχοῦ Θεοκλήτου Διονυσιάτου, Ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ ἁγιορείτης καὶ ἡ νεονικολαΐτικη σχολή, ἔκδ. Ἱεροῦ Κοινοβίου ὁσίου Νικοδήμου, Γουμένισσα 2002, σ. 218.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου