Παρασκευή 11 Ιουνίου 2021

ΚΩΛΥΜΑΤΑ ΙΕΡΩΣΥΝΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄. ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΣΤ΄.

του Χριστόδουλου Βασιλειάδη
(Φωτογραφία Αλεξία Φιλίππου)

Κανὼν ΚΣΤ΄

        Ὁ πρεσβύτερος ποὺ ἐξαιτίας ἄγνοιας ἔκανε παράνομο γάμο, νὰ διατηρεῖ τὴν τιμὴ τῆς καθέδρας τῶν ἱερέων σύμφωνα μὲ ὅσα νομοθετήθηκαν γιὰ μᾶς ἀπὸ τὸν ἱερὸ κανόνα, ἀλλὰ νὰ ἀπέχει ἀπὸ τὶς ὑπόλοιπες ἱερατικὲς ἐνέργειες· γιατὶ εἶναι ἀρκετὸ γι᾽ αὐτὸν ἡ συγχώρεση. Εἶναι ἄλλωστε παράλογο τὸ νὰ εὐλογεῖ ἄλλον αὐτὸς ποὺ πρέπει νὰ θεραπεν παραππ﷽﷽α ύσει τὰ δικά του τραύματα· γιατὶ ἡ εὐλογία εἶναι μετάδοση ἁγιασμοῦ· κι ὅποιος δὲν τὸν ἔχει αὐτὸν ἐξαιτίας τοῦ παραπτώματος ποὺ ἔκανε ἀπό ἄγνοια, πὼς θὰ τὸν μεταδώσει σὲ ἄλλον; Νὰ μὴν εὐλογεῖ λοιπὸν αὐτὸς οὔτε δημόσια οὔτε κατ᾽ ἰδίαν· οὔτε τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου νὰ διανέμει σὲ ἄλλους οὔτε κανένα ἄλλο νὰ κάνει λειτον παραππ﷽﷽α ύργημα· ἀλλὰ ἀρκούμενος στὴν προεδρία νὰ προσκλαίει στν παραππ﷽﷽α ὸν Κύριο, ὥστε νὰ τοῦ συγχωρεθεῖ τὸ ἀνόμημα ποὺ ἔκανε ἀπὸ ἄγνοια. Γιατὶ εἶναι φανερὸ ὅτι αὐτὸς ὁ παράνομος γάμος θὰ διαλυθεῖ καὶ δὲ θὰ ἔχει ὁ ἄντρας καμιὰ σχέση μὲ τὴ γυναίκα, ἐξαιτίας τῆς ν παραππ﷽﷽α ὁποίας ἔχει στερηθεῖ τὴν ἱερουργία[1].

Ἑρμηνεία

Αὐτὸς ὁ κανόνας εἶναι ὁ ἴδιος κζ΄ τοῦ μεγάλου Βασιλείου, «ὁποῖος καὶ διορίζει, ὅτι ὁ ἱερέας ἐκεῖνος, ποὺ ἐν ἀγνοίᾳ παντρευτεῖ μὲ καμμιὰ συγγένισσά του, αὐτός, ἐπειδὴ δὲν ἤξερε καὶ αὐτὴ τὴ συγγένεια, γιὰ αὐτὸ νὰ συγχωρῆται, καὶ νὰ ἔχῃ καὶ τὴν τιμὴ τῆς καθέδρας τῶν ἱερέων, ἀπὸ ὅλες δὲ τὶς ἄλλες ἐνέργειες τῆς ἱερωσύνης νὰ ἀπέχῃ. Διότι φθάνει ποὺ αὐτὸς δὲν κανονίζεται, ἀλλὰ συγχωρεῖται, τὸ δὲ καὶ νὰ εὐλογῇ ἄλλον, αὐτὸς ποὺ πρέπει νὰ ἰατρεύῃ τὶς πληγές του, δηλαδὴ νὰ μετανοῇ γιὰ τὸν παράνομο γάμο, δὲν εἶναι ἁρμόδιο, γιατὶ ἡ εὐλογία εἶναι μετάδοση ἁγιασμοῦ, τὸ ὁποῖον μὴ ἔχωντας αὐτὸς ὁ ἱερέας, πῶς θέλει νὰ τὸν δώςῃ σὲ ἄλλο; λοιπὸν οὔτε φανερά, οὔτε κρυφὰ ἂς μὴ εὐλογῇ, οὔτε ἂς μεταλαμβάνῃ τοὺς ἄλλους, ἢ ὁτιδήποτε ἄλλο νὰ ἐνεργῇ, ἀλλὰ ἀφοῦ θὰ ἀρκεῖται στὴν τιμὴ τῆς καθέδρας, ὅπως εἴπαμε, ἂς κλαίῃ, πρὸς τὸν Θεὸ μέν, γιὰ νὰ συγχωρηθῇ ἡ κατ’ ἄγνοιαν ἀνομία του, στοὺς ἄλλους δέ, γιὰ νὰ παρακαλοῦν καὶ ἐκεῖνοι ὑπὲρ αὐτοῦ τὸν Κύριο. Ἕως ἐδῶ εἶναι ὁ Κανόνας τοῦ Βασιλείου. Ἡ δὲ Σύνοδος προσθέτει, ὅτι καὶ τὴν τιμὴ τῆς καθέδρας αὐτῆς νὰ ἔχῃ, ἀφ’ οὗ πρῶτο χωρίσῃ αὐτὸ τὸν ἄθεσμο γάμο, γιὰ τὸν ὁποῖον καθαιρέθηκε ἀπὸ τὴν ἱερωσύνη. Διότι ἐὰν μὴ τὸν χωρίσῃ, ὄχι μόνο θὰ ὑστερηθῇ ἀπὸ τὴν τιμὴ τῆς καθέδρας, ἀλλὰ θὰ ὑποβληθῇ καὶ σὲ ἐπιτίμια. Διάβασε καὶ τὸν ιθ΄ Ἀποστολικό κανόνα.

 (συνεχίζεται)


[1] «Πρεσβύτερον, τὸν κατὰ ἄγνοιαν ἀθέσμῳ γάμῳ περιπαρέντα, καθέδρας μὲν μετέχειν, κατὰ τὰ ὑπὸ τοῦ ἱεροῦ Κανόνος ἡμῖν νομοθετηθέντα, τῶν δὲ λοιπῶν ἐνεργειῶν ἀπέχεσθαι. Ἀρκετὸν γὰρ τῷ τοιούτῳ ἡ συγγνώμη, εὐλογεῖν δὲ ἕτερον τὸν τὰ οἰκεῖα τημελεῖν ὀφείλοντα τραύματα, ἀνακόλουθον. Εὐλογία γάρ, ἁγιασμοῦ μετάδοσίς ἐστιν. Ὁ δὲ τοῦτον μὴ ἔχων, διὰ τὸ ἐκ τῆς ἀγνοίας παράπτωμα, πῶς ἑτέρῳ μεταδώσεις; μήτε τοίνυν δημοσίᾳ, μήτε ἰδίᾳ εὐλογεῖτω, μήτε τὸ σῶμα τοῦ Χριστοῦ διανεμέτω ἑτέροις, μήτε τι ἄλλο λειτουργείτω, ἀλλ’ ἀρκούμενος τῇ προεδρίᾳ, προσκλαιέτω ἑτέροις, καὶ τῷ Κυρίῳ συγχωρηθῆναι αὐτῷ τὸ ἐκ τῆς ἀγνοίας ἀνόμημα. Πρόδηλον γάρ, ὡς ὁ τοιοῦτος ἄθεσμος γάμος διαλυθήσεται, καὶ οὐδαμῶς ὁ ἀνὴρ μετουσίαν ἕξει πρὸς τήν, δι’ ἱερᾶς ἐνεργείας ἐστέρηται».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου