Μαρία Χατζηνικολάου
Φιλόλογος
Ο Ευκλείδης ο μαθηματικός, (3ος
αι. π.Χ.), εργάσθηκε στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας και ίδρυσε το Παγκόσμιο
Κέντρο Τεχνών και Επιστημών, του τότε αρχαίου κόσμου. Ένα μνημειώδες έργο του,
από 13 βιβλία, μεταφράστηκε στα Λατινικά και Αραβικά και έγινε γνωστό στην
Ευρώπη. Δύο έργα του αναφέρονται στη Μουσική: η Αρμονική Εισαγωγή και η
Κατατομή Κανόνος. Μελετώντας τα διερωτώμαστε γιατί τόση επιμονή από τους
αρχαίους Έλληνες σε τόσους χαρακτηρισμούς και σε τόσες ονομασίες των ήχων.
Ποιοι και γιατί ονομάστηκαν ίαμβοι, ανάπαιστοι, τροχαίοι, δάκτυλοι; Πώς
ονομάσθηκαν Τρόποι οι Λύδιοι, Φρύγιοι, Δώριοι, Μιξολύδιοι; Ποια η σημασία των:
Λιχανός, Υπάτη, Παρυπάτη, Νήτη; Τι πολύπλευρο ρόλο έπαιξε ο ήχος στους
επιστήμονες μουσικούς, στον καιρό του μεγάλου μας πολιτισμού, που κάθε Έλληνας
μάθαινε απαραίτητα και μουσική; Και γιατί και πώς η Ευρώπη χρησιμοποίησε μόνο
δύο από τις ελληνικές κλίμακες, τις μείζονες και τις ελάσσονες; Ποια είναι η
αρμονία των Σφαιρών, που δίδασκε ο Πυθαγόρας; Από πού προέρχονται τα
πεντάφθογγα, πολυφωνικά ηπειρώτικα τραγούδια, ώστε να θεωρούνται από τους
ξένους μουσικολόγους, ως τα αρχαιότερα τραγούδια της Ευρώπης και τα οποία
στηρίζονται στο αρχαίο ελληνικό μέτρο του Παίονος;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου