Ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος, ἀναφερόμενος
στὴν ὑπακοή, λέγει τὰ ἑξῆς: «Τί οὖν ἐστιν ἡ ὑπακοή; Ὃν τρόπον ἐπιποθεῖ ἡ ἔλαφος
ἐπὶ τὰς πηγὰς τῶν ὑδάτων, οὕτως ἐπιποθεῖ ἡ ψυχή μου πρὸς σὲ ὁ Θεός»[1].
Ὁ ὅρος ὑπακοὴ προέρχεται ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ σημαίνει τὴ συμμόρφωση τοῦ λαοῦ
στὴ μελέτη τῶν ψαλμῶν. Ἡ λέξη ὑπακοὴ ἐμφανίζεται ἀπὸ τοὺς πρώτους αἰῶνες μ.Χ.
καὶ εἶναι ἕνα εἶδος ἐφυμνίου ἢ ἐπῳδοῦ. Ὁ ψάλτης ἀπάγγελλε ἢ ἔψαλλε ἕνα ψαλμὸ καὶ
ὁ λαὸς ἐπανελάμβανε τὰ ἀκρόστιχα ἢ τὰ ἀκροτελεύτια.
Ἡ ὀνομασία «ὑπακοὴ» προῆλθε, κατὰ πᾶσα
πιθανότητα, ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι τὸ τροπάριο αὐτὸ ἔψαλλε ὁλόκληρος ὁ χορός. Σὲ ἀντίθεση
μὲ αὐτό, ἀλλὰ τροπάρια, ποὺ προηγοῦντο αὐτοῦ, ψαλλόντουσαν ἀπὸ ἕνα μονῳδό. Ὁ
διάκονος ἔψαλλε τοὺς πρώτους στίχους τῆς ὑπακοῆς καὶ ὁ λαὸς συμπλήρωνε αὐτούς.
Στὴν ψαλμῳδία ὁ ὅρος ὑπακοὴ ἐσήμαινε τὸν στίχο, ποὺ ἦταν παρμένος ἀπὸ τὴν Ἁγία
Γραφή, τὸν ὁποῖο ἐπανελάμβανε ὁ λαὸς μετὰ ἀπὸ κάθε στίχο τοῦ ψαλμοῦ, τὸν ὁποῖο
διάβαζε ὁ ἀναγνώστης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου