Τρίτη 19 Ιουλίου 2022

Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ Γ΄.

Μαρία Χατζηνικολάου

Φιλόλογος

(Σκίτσο: Χριστόδουλου Βασιλειάδη)

Στη δωρική πόλη του Άργους η θέση των γυναικών βρισκόταν σε ψηλό επίπεδο. Κατά τον 7° αι. Π.Χ., στην εποχή του Τυράννου Φείδωνα, η υπεροχή του Άργους ήταν εμφανής. Από την αρχή η Σπάρτη και το Άργος ήρθαν σε αντιπαράθεση, για την επιβολή τους στις λοιπές πελοποννησιακές πόλεις. Και καθώς η Σπάρτη εξελισσόταν σε στρατοκρατική πολιτεία, υπέταξε τους Μεσσηνίους, ταπείνωσε την Τεγέα και αφού νίκησε με το βασιλιά Κλεομένη, το 510 π.Χ. τους Αργείους, προχωρούσε να κυριεύσει την πόλη τους. Μια σπουδαία ποιήτρια, Αργίτισσα, η Τελέσιλλα, γνωστή στο πανελλήνιο για τα μελικά, μουσικά της ποιήματα, σε ιωνικό τετράμετρο, με τροχαϊκή κατακλείδα,(μερικά διέσωσε ρ Στοβαίος στο Ανθολόγιό του) ξεσήκωσε, με την ένθερμη μουσική της και τους στίχους της, τις γυναίκες του Άργους, οι οποίες οπλίστηκαν με επικεφαλής την ίδια και προχώρησαν κατά του εχθρού, που πλησίαζε. Ο βασιλιάς Κλεομένης, όταν είδε τις Αργίτισσες να βαδίζουν εναντίον του, σκέφτηκε πως αν τις νικούσε, θα ήταν άδοξη νίκη, γιατί η σπαρτιατική φάλαγγα θα νικούσε γυναίκες. Αν πάλι έχανε τη μάχη, τότε η ντροπή της ήττας θα συνοδευόταν από το όνειδος ότι νικήθηκε από γυναίκες. Κι έτσι υποχώρησε. Οι Αργείοι, δείχνοντας την ευγνωμοσύνη τους, έστησαν άγαλμα προς τιμήν της, που την έδειχνε να φορά κράνος, ενώ στα πόδια της ήταν σκορπισμένα τα μελικά της ποιήματα.

(συνεχίζεται)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου