Μετὰ τὸν ᾿Αθανάσιον μεγαλύτεροι ὑμνογράφοι μέχρι τοῦ ᾿Ιωάννου Κουκουζέλη ὑπῆρξαν οἱ κάτωθι: ᾿Εφραὶμ ὁ Σῦρος, Βασίλειος ὁ Μέγας, Γρηγόριος ὁ Ναζιανζηνός, ᾿Αμβρόσιος ὁ Μεδιολάνων, ᾿Ιωάννης ὁ Χρυσόστομος, ῾Ρωμανὸς ὁ Μελῳδός, ᾿Ανδρέας ἐπίσκοπος Κρήτης, ᾿Ιωάννης ὁ Δαμασκηνός, Κοσμᾶς ὁ Μελ¥ῳδός, Θεόδωρος Στουδίτης, Κασσιανὴ Μοναχή, ᾿Ιωάννης ὁ Κουκουζέλης.
Ἡ πρωτοχριστιανικὴ μουσικὴ
῞Οταν ἦλθε ὁ Χριστιανισμός, ἡ Ἑλληνικὴ μουσικὴ κυριαρχοῦσε ἀπ᾿ ἄκρου εἰς ἄκρον. Ἑπόμενο ἦταν, συνεπῶς, καὶ ἡ νέα θρησκεία νὰ χρησιμοποιήσῃ γιὰ τὶς ἀνάγκες της τὴ μουσική, ποὺ ἦταν τόσο γνωστὴ καὶ διαδεδομένη.
Σὲ
πολλὰ Πατερικὰ κείμενα τῆς ᾿Εκκλησίας μας ἀναφέρεται ὅτι ἡ μουσική, ποὺ
χρησιμοποίησαν οἱ πρῶτοι ῞Ελληνες Χριστιανοὶ γιὰ τὶς θρησκευτικές τους ἀνάγκες,
εἶχε τὸν χαρακτῆρα τῆς λεγόμενης “εὔρυθμης”
ἀρχαίας Ἑλληνικῆς μουσικῆς, τὴν ὁποία παρέλαβαν ἀπὸ τὴν “ἱερὴ” μουσικὴ τῶν ᾿Εθνικῶν καὶ ἡ ὁποία ἦταν τελείως
διαφορε-τικὴ ἀπὸ τὴν “εὐμελῆ” (καὶ κατὰ
τὸν Πλάτωνα “θυμελικὴ” ) μουσική. Κράτησαν ὅσα στοιχεῖα ἦσαν κατάλληλα καὶ ἅρμοζαν
στὸν πνευματικὸ χαρακτῆρα τοῦ Χριστιανισμοῦ καὶ ἀπέβαλαν ὅσα ἦσαν ἀκατάλληλα γιὰ
προσευχὴ καὶ λατρεία. Ἡ ἀρχικὴ αὐτὴ μουσικὴ περιεῖχε ἢ προχριστιανικὲς μελῳδίες
ἢ νέες συνθέσεις, μὲ χαρακτηριστικὴ φυσικὴ συγγένεια πρὸς τὴ θρησκευτικὴ μουσικὴ
τῶν ᾿Αρχαίων Ἑλλήνων, τὴν “ἱερὴ” μουσικὴ
τῶν ᾿Εθνικῶν, ἡ ὁποία εἶχε ἀπὸ πολλὰ χρόνια πρὶν ἐπιβληθῇ στὸν ᾿Ιουδαϊσμὸ καὶ ἦταν
σὲ εὐρεῖα χρήση γιὰ τὴ μελοποίηση τῶν ψαλμῶν καὶ τῶν ἄλλων λατρευτικῶν ὕμνων1. ῞Ολοι
οἱ μελοποιοὶ καὶ ὑμνογράφοι τῆς πρώτης Χριστιανικῆς ᾿Εκκλησίας, οἱ ὁποῖοι κατὰ
κανόνα ἦσαν καὶ μελῳδοί2, μελοποιοῦσαν ὕμνους ἐφαρμό-ζοντας χριστιανικὰ κείμενα
πάνω σὲ ἀρχαῖες “ἐθνικὲς” μελῳδίες. Τὸ
περιεχόμενο τὸ ἀντλοῦσαν ἀπὸ τὴν Παλαιὰ καὶ τὴν Καινὴ Διαθήκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου