Ἡ ἐκκλησιαστικὴ μουσική, ἐξελισσομένη καὶ ἀναπτυσσομένη συνεχῶς, ἀπέκτησε μεγάλη αἴγλη ἐπὶ τῶν αὐτοκρατόρων ᾿Ιουστινιανοῦ καὶ Ἡρακλείου (6ο καὶ 7ο αἰῶνα). Πολυμελεῖς χοροὶ ἔψαλλαν στοὺς μεγάλους Ναοὺς τῆς Ἁγίας Σοφίας καὶ τῶν Ἁγίων ᾿Αποστόλων.
Ὁ Ἰουστινιανὸς ἔγραψε τὸ «Ὁ Μονογενὴς Υἱὸς καὶ λόγος τοῦ Θεοῦ».
ΑΚΜΗ ΥΜΝΟΓΡΑΦΙΑΣ
Σὲ μεγάλη ἀκμὴ ἔφθασε ἡ ἐκκλησιαστικὴ ὑμνολογία
α) ἐπὶ τῆς ἐποχῆς τοῦ κορυφαίου ὑμνογράφου τῆς ᾿Εκκλησίας μας ῾Ρωμανοῦ τοῦ Μελῳδοῦ (5ος αἰώνας), ὁ ὁποῖος χαρακτηρίστηκε ὡς «ὁ Πίνδαρος τῆς ᾿Εκκλησιαστικῆς ποιήσεως»,
β) ἐπὶ τῆς ἐποχῆς ᾿Ιωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ (8ος αἰώνας), ὁ ὁποῖος ἦταν ἄνδρας μὲ πολυσχιδῆ μόρφωση, θεολογική, ποιητική, μουσική, φιλοσοφική.
᾿Απὸ αὐτοὺς ὁ μὲν ῾Ρωμανὸς ὁ Μελῳδὸς εἶναι ὁ ποιητὴς τῶν κοντακίων, τὰ ὁποῖα ἀντικατέστησαν ἐν μέρει τὶς βιογραφίες τῶν ἁγίων, οἱ ὁποῖες ἀποτελοῦσαν οὐσιῶδες μέρος τῆς λατρείας μέχρι τὸν 6ο αἰώνα, ὁ δὲ ᾿Ιωάννης ὁ Δαμασκηνὸς ἔγραψε πολλοὺς κανόνες, νέον εἶδος ἐκκλησιαστικῶν ὕμνων, οἱ ὁποῖοι ἀντικατέστησαν τὰ κοντάκια.
Στὸ εἶδος αὐτὸ τῶν κανόνων διέπρεψε καὶ ὁ σύγχρονος τοῦ ᾿Ιωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ Κοσμᾶς ὁ Μελῳδὸς (τέλη 7ου μὲ 8ο αἰῶνα).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου