Ἡ ἐποχὴ τῆς ἀκμῆς τοποθετεῖται εἰς τὸν 8ον καὶ 9ον αἰῶνα. Δύο ἦσαν κατὰ τὴν ἐποχὴν αὐτὴν τὰ κέντρα τῆς ὑμνογραφίας:
α) Ἡ Μονὴ τοῦ Ἁγίου Σάββα ἔξω τῆς Παλαιστίνης. Εἰς αὐτὴν ἔζησε καὶ ἔδρασεν ὁ ᾿Ιωάννης Δαμασκηνὸς (8ος αἰών).
β) Ἡ Μονὴ τοῦ Στουδίου εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν (9ος αἰών). Ἡ Μονὴ αὐτὴ κατέχει σπουδαίαν θέσιν εἰς τὴν ἱστορίαν τῆς ᾿Εκκλησιαστικῆς ὑμνογραφίας. ᾿Επέζησε μέχρι τῆς ἁλώσεως. ᾿Εκεῖ ἔζησαν οἱ Στουδῖται Πατέρες, ἐπὶ κεφαλῆς τῶν ὁποίων ἦτο, ὡς ἀρχηγός, ὁ Θ ε ό δ ω ρ ο ς Σ τ ο υ δ ί τ η ς, ὅστις ἐποίησε τὸ “Ἡ ζ ω ὴ ἐ ν τ ά φ ῳ”.
᾿Απὸ τοῦ 10ου αἰῶνος ἀρχίζει ἡ παρακμή. Αὕτη ὀφείλεται εἰς τὸ γεγονὸς ὅτι εἶχον συμπληρωθῆ πλέον αἱ ἀκολουθίαι τῆς λειτουργίας καὶ λοιπῶν ἐκκλησια-στικῶν τελετῶν καὶ κατὰ συνέπειαν δυσκόλως εὕρισκον θέσιν εἰς τὰς ἐν λόγῳ ἀκολουθίας νέοι ὕμνοι.
῎Εκτοτε παρατηροῦνται μεμονωμένα μόνον παραδείγματα καλλιεργείας καὶ ἀναπτύξεως τῆς ὑμνογραφίας, ὡς ἐξαιρέσεις τρόπον τινά.
Μίαν τοιαύτην ἐξαίρεσιν ἀποτελεῖ ἡ παρὰ τὴν ῾Ρώμην Ἑλληνόῤῥυθμος Μονὴ τοῦ Τάγματος τοῦ Ἁγίου Βασιλείου, ἡ γνωστὴ ὑπὸ τὸ ὄνομα Γκρόττα Φεῤῥάτα (Μονὴ τῆς Κρυπτοφέῤῥης).
Ἡ Μονὴ αὐτὴ ἱδρύθη τὸ ἔτος 1004 παρὰ τοῦ ῞Ελληνος μοναχοῦ Νείλου, ὑπῆρξε δὲ ἐπί τινα χρόνον φυτώριον ἐκκλησιαστικῶν ὑμνογράφων καὶ μελῳδῶν. Σώζεται μέχρι σήμερον, διατηρεῖ τὸν Ἑλληνόῤῥυθμον χαρακτῆρά της, ἐξαρτᾶται ὅμως ἀπὸ τὸν Πάπαν ῾Ρώμης. ῎Εχει πλουσιωτάτην βιβλιοθήκην, μὲ πολλὰ χειρόγραφα, ἰδίως μουσικά, τὰ ὁποῖα προέρχονται ἀπὸ τὰς διαλυθείσας Μονὰς ᾿Ιταλίας καὶ Σικελίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου