Τρίτη 25 Ιουλίου 2023

Ἡ πρωτοχριστιανικὴ μουσικὴ Γ΄.

(Κάρβουνο: Χροιστόδουλος Βασιλειάδης)

1. Οἱ μελῳδοὶ τῶν πρώτων αἰώνων τοῦ Χριστιανισμοῦ, ποὺ συνέθεσαν τοὺς πρώτους ᾿Εκκλησιαστικοὺς ὕμνους, ἔζησαν σὲ χῶρες, στὶς ὁποῖες ἤδη εἶχε ἐπικρατήσει καὶ ἐπιβληθῇ ἡ Ἑλληνικὴ μουσική, ποὺ εἶχε μεταδοθῇ ἀπὸ τὸν Μέγα ᾿Αλέξανδρο καὶ τοὺς διαδόχους του. Ἡ πηγὴ τῆς μουσικῆς τῶν ὕμνων τους, συνεπῶς, ἦταν ἡ Ἑλληνική.

          2. Ὁ πρῶτος ᾿Αθηναῖος Χριστιανός, ὁ Διονύσιος ὁ ᾿Αρεοπαγίτης, καὶ οἱ σύγχρονοί του, οἱ ὁποῖοι ἀκολούθησαν καὶ ἀσπάσθησαν τὴ νέα θρησκεία, γνώριζαν μόνο τὴν ᾿Αρχαία Ἑλληνικὴ μουσική, μὲ τὴν ὁποία εἶχαν συνθέσει ὕμνους, τοὺς ὁποίους χρησιμοποιοῦσαν στὶς θρησκευτικὲς προχριστιανικὲς τελετουργίες καὶ μὲ τοὺς ὁποίους ὑμνοῦσαν καὶ τὸν ῎Αγνωστο Θεό. Ἑπόμενο ἦταν οἱ ὕμνοι αὐτοὶ νὰ ἀποτελέσουν τὸν πυρῆνα γιὰ τὴ διαμόρφωση καὶ τὴ δημιουργία τῶν πρώτων Χριστιανικῶν ὕμνων, οἱ ὁποῖοι στὴ συνέχεια ἀκολούθησαν τὴ φυσικὴ ῥοὴ τοῦ ἐμπλουτισμοῦ καὶ τῆς ἐξέλιξης.

          3. Ὑπάρχει οὐσιαστικὴ ἀντιστοιχία μεταξὺ τῶν λεγόμενων τρόπων τῆς ᾿Αρχαίας Ἑλληνικῆς μουσικῆς (Φρύγιος, Δώριος, Λύδιος, Ὑποδώριος, Μειξολύδιος κ.λ.π.) καὶ τῶν ἤχων τῆς Βυζαντινῆς ᾿Εκκλησιαστικῆς μουσικῆς (Αος, Βος... κ.λ.π.). Τὸ ἴδιο ἰσχύει καὶ γιὰ τὰ τετράχορδα, τὰ συστήματα, γένη, χρόες κ.ἄ. Ἡ κλίμακα ἀπὸ τῆς Ὑπάτης μέχρι τῆς Νήτης ἔχει τὸ μέγεθος τοῦ Δωρικοῦ ὀκταχόρδου, ποὺ ἴσχυε καὶ πρὶν ἀπὸ τὸν Τέρπανδρο3!!!

(συνεχίζεται)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου