Π ε ν τ η κ ο σ τ ά ρ ι ο λέγεται τὸ λειτουργικὸ βιβλίο, ποὺ περιέχει τὶς ᾿Ακολουθίες τῆς ᾿Εκκλησίας μας, ποὺ τελοῦνται κατὰ τὴν περίοδο, ποὺ ἀρχίζει ἀπὸ τὴν Κυριακὴ τοῦ Πάσχα καὶ τελειώνει τὴν Κυριακὴ τῶν Ἁγίων Πάντων. Κανονικὰ τέρμα τῆς περιόδου τοῦ Πεντηκοσταρίου εἶναι ἡ Κυριακὴ τῆς Πεντηκοστῆς. ᾿Επειδὴ ὅμως ἡ ἑπόμενη ἑβδομάδα ἀποτελεῖ συνέχεια τῆς γιορτῆς τῆς Πεντηκοστῆς, κατὰ τὸ Σάββατο δὲ τῆς Ἑβδομάδας αὐτῆς γίνεται ἡ ἀπόδοση τῆς γιορτῆς τῆς Πεντηκοστῆς, συμπεριλήφθηκε καὶ ἡ ἑβδομὰδα αὐτὴ στὸ Πεντηκοστάριο.
Εἶναι
αὐτονόητο ὅτι ἡ λέξη Πεντηκοστάριο προέρχεται ἀπὸ τὴ λέξι Π ε ν τ η κ ο σ τ ή.
Πεντηκοστὴ εἶναι ἡ μέρα, κατὰ τὴν ὁποία ἔγινε ἡ ἐπιφοίτηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
στοὺς ᾿Αποστόλους τοῦ Χριστοῦ, λέγεται δὲ Πεντηκοστή, διότι εἶναι ὄντως ἡ
πεντηκοστὴ μέρα ἀπὸ τὴ μέρα τοῦ Πάσχα. Δηλαδὴ ἀπὸ τὸ Πάσχα μέχρι τῆς καθόδου τοῦ
Ἁγίου Πνεύματος μεσολαβοῦν πενήντα μέρες. Πεντηκοστὴ δὲ στὴν ἀρχαία ᾿Εκκλησία δὲν
λεγόταν μόνο ἡ τελευταία μέρα τοῦ χρονικοῦ αὐτοῦ διαστήματος τῶν πενήντα ἡμερῶν,
ἀλλὰ καὶ ὁλόκληρο τὸ χρονικὸ αὐτὸ διάστημα, ὅλη ἡ περίοδος τῶν πενήντα αὐτῶν ἡμερῶν.
Ἦταν λοιπὸν φυσικὸ νὰ ὀνομαστῇ Πεντηκοστάριο τὸ βιβλίο, ποὺ περιελάμβανε τὰς ἱερὲς
᾿Ακολουθίες τ ῆ ς Π ε ν τ η κ ο σ τ ῆ ς,
δηλαδὴ ὅλης τῆς χρονικῆς περιόδου τῶν πενήντα ἡμερῶν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου