16. ῟Ωρες
«῟Ω ρ ε ς» λέγονται σύντομοι ᾿Ακολουθίες, ποὺ τελοῦνται κατὰ τὴ διάρκεια τῆς ἡμέρας (κυρίως στὰ Μοναστήρια). ῎Εχουμεν τὴν πρώτη Ὥραν, τὴν τρίτη, τὴν ἕκτη καὶ τὴν ἐνάτη. Οἱ Ὧρες αὐτες ἀντιστοιχοῦν στὴν 6η π.μ., τὴν 9η π.μ., τὴ 12η μεσημβρινὴ καὶ τὴν 3ην μ.μ. Ἡ ᾿Ακολουθία τῶν Ὡρῶν περιλαμβάνει Ψαλμούς, Εὐχὲς καὶ τροπάρια. σὲ ὡρισμένες γιορτὲς (παραμονὴ Χριστουγέννων, παραμονὴ Θεοφανίων καὶ Μεγάλη Παρασκευὴ) οἱ ᾿Ακολουθίες τῶν Ὡρῶν εἶναι πιὸ ἐκτενεῖς.
Δ. ΤΡΙΩΔΙΟ
Ἡ
ἐκκλησιαστική μας χρονιὰ περιλαμβάνει, ὄχι μόνο ἀκίνητες γιορτές, ὅπως π.χ. τοῦ
Μεγάλου Βασιλείου (τὴν 1η ᾿Ιανουαρίου) ἢ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου (τὴν 15η Αὐγούστου)
ἢ τῶν Χριστουγέννων (τὴν 25η Δεκεμβρίου) κ.λ.π., ἀλλὰ καὶ κινητές, δηλαδὴ
γιορτές, οἱ ὁποῖες δὲν γιορτάζονται σὲ ὡρισμένη καὶ σταθερὴ ἡμερομηνία, ἀλλὰ σὲ
διάφορε κάθε χρονιὰ ἡμερομηνίες. Τοῦτο γίνεται, διότι ὅλος ὁ κύκλος τῶν ἑορτῶν
αὐτῶν ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸ ῞Α γ ι ο Π ά σ χ α.
᾿Αλλὰ τὸ Πάσχα εἶναι κινητὴ γιορτή. Ἡ ᾿Εκκλησία μας ὥρισε μέσῳ τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς
Συνόδου νὰ γιορτάζεται τὴν πρώτη Κυριακὴ μετὰ τὴν πανσέληνο τῆς ἐαρινῆς ἰσημερίας.
(«᾿Ισημερία» λέγεται τὸ χρονικὸ σημεῖο, κατὰ τὸ ὁποῖο ἡ μέρα εἶναι ἴση μὲ τὴ
νύκτα. ᾿Ισημερίες ἔχουμε δυό: Μιὰ τὴν ῎Ανοιξη - ἐαρινὴ ἰσημερία - καὶ μιὰ τὸ
Φθινόπωρο - φθινοπωρινὴ ἰσημερία -. Ἡ πρώτη γίνεται τὴν 21η Μαρτίου καὶ ἡ
δεύτερη τὴν 23η Σεπτεμβρίου). ᾿Επειδὴ ἡ πανσέληνος τῆς ἐαρινῆς ἰσημερίας δὲν εἶναι
σταθερή, δηλαδὴ δὲν συμπίπτει πάντοτε τὴν ἴδια ἡμερομηνία, γι᾿ αὐτὸ τὸ Πάσχα
γιορτάζεται σὲ διαφορετικὴ ἡμερομηνία κάθε χρόνο. ᾿Αφοῦ λοιπὸν τὸ Πάσχα εἶναι
κινητὴ γιορτή, εἶναι φυσικὸ νὰ εἶναι κινητὲς καὶ ὅλες ἐκεῖνες οἱ γιορτές, οἱ ὁποῖες
ἐξαρτῶνται ἀπὸ αὐτό. Οἱ γιορτὲς αὐτὲς ἀπαρτίζουν δύο κύκλους: Τὸν κύκλο τοῦ Τ ρ ι ῳ δ ί ο υ καὶ τὸν κύκλο τοῦ Π ε ν τ η κ ο σ τ α ρ ί ο
υ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου