Ὑπὸ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σταυροβουνίου
Δ΄.
Μέσα στὴν Ἁγία Γραφή, ἡ ἐλευθερία τῆς ἐκφράσεως, ἡ ὁποία ἀποσκοπεῖ ὥστε τὰ ὑπερβατικὰ και ὑπερκόσμια νὰ γίνωνται (κατὰ τὸ δυνατό) συγκαταβατικὰ καὶ προσιτὰ στὴν ἀνθρωπίνην πεπερασμένην ἀντίληψιν, τὸ Σχῆμα τοῦ Σταυροῦ παριστάνεται
καὶ ἐννοεῖται μὲ πολυποίκιλους τρόπους!
Πέραν τοῦ πλήθους τῶν φανερῶν καὶ ἀφανῶν προτυπώσεων τοῦ Τιμίου Σταυροῦ τόσον μέσα στὰ βιβλία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὅσον καὶ μέσα στὴν Καινὴ Διαθήκη, ἀλλὰ καὶ στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας, ἐμπεριέχεται καὶ ἀναρίθμητος ἐκφραστικὴ ποικιλία τόσο τοῦ
νοήματος, ὅσο καὶ τοῦ σχήματός Του! Οἱ ἔννοιες π.χ. τοῦ “Θρόνου τοῦ Θεοῦ”, τῆς “Ἁγίας Τραπέζης”, κ.λ.π. ἐμπερικλείουν καὶ τὴν ἔννοια τοῦ «Τιμίου Σταυροῦ».
Τοιουτοτρόπως, καὶ μέσα στὸ βιβλίο τῆς «Ἀποκαλύψεως», τὸ
Θυσιαστήριο τοῦ Θεοῦ ταυτίζεται μὲ τὸν Τίμιο Σταυρό!
Καὶ ἰδοὺ πῶς:
Οἱ τέσσαρες “πτέρυγες” τοῦ Σταυροῦ, περιγράφονται ὡς “τέσσαρα κέρατα” (Ἀποκ. θ΄, 13). Εἶναι ἀξιοσημείωτο ὅτι ἡ γεωμετρικὴ ἀπεικόνισι τοῦ Θείου Θυσιαστηρίου, ἄλλοτε ὑπὸ τὴν μορφὴ
Σταυροῦ καὶ ἄλλοτε ὑπὸ τὴν μορφὴ Ἁγίας Τραπέζης, κ.λ.π. (πρβλ. ἐπίσης τὶς κατὰ πολυποικίλους τρόπους προεικονίσεις τοῦ Τιμίου Σταυροῦ στὴν Παλαιὰ Διαθήκη, στὴν ἐξαιρετικὴ ἐργασία τοῦ μακαριστοῦ Καθηγητοῦ τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Στεργίου Ν. Σάκκου: «Ὁ Σταυρὸς στὴν Παλαιὰ Διακήθη», Ἐκδόσεις «Χριστιανικὴ Ἐλπίς», γ´ ἔκδοσις, Θεσ/νίκη 2005), συνάδει κατὰ τρόπον θαυμαστὸ καὶ μὲ τὰ πορίσματα τοῦ σπουδαίου κλάδου τῆς “Τοπολογίας” στὴ σύγχρονη Μαθηματικὴ Ἐπιστήμη!
Παραθέτουμε, στὴ συνέχεια, σχετικὸ κείμενο, ἀπὸ τὸ (“ἐξαντλημένο”
ἤδη) βιβλίο τῆς Μονῆς μας «Ἡ Ἱερὰ Μονὴ
Σταυροβουνίου, ἐπιμέλεια Ἀρχιμ. Ἀθανασίου, Καθηγουμένου, Κύπρος 1987», σ.σ.
141-142.
(συνεχίζεται)
Πηγή: O ΖΩΟΠΟΙΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ, Δεκέμβριος 2013, 'Αρ. τεύχους 112-121, Περιοδικὴ ἔκδοσις τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Σταυροβουνίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου