Μὲ τὴ νέα ρύθμιση ἐντὸς τῆς ἐκκλησίας,
ἐγκαθίστανται δύο χοροί, οἱ ὁποῖοι ψάλλουν ἀντιφωνικά. Παράλληλα τὰ ἐκκλησιαστικὰ
μέλη ψάλλονται μὲ πιὸ ἐλεύθερο τρόπο, ἀφοῦ τὰ ἀκροστίχια ἢ οἱ ὑπακοὲς ἔγιναν ἐλεύθερες
συνθέσεις[1].
Οἱ χοροὶ πλέον δὲν ὑποψάλλουν, ἀλλὰ ψάλλουν κανονικά. Οἱ δύο μοναχοί, Φλαβιανὸς
καὶ Διόδωρος, μετέφρασαν ἀρκετὲς ἐλεύθερες συνθέσεις ἀπὸ τὴ Συριακὴ στὴν Ἑλληνική.
Αὐτὲς οἱ συνθέσεις ἔγιναν ἡ βάση γιὰ την ἐξέλιξη τῶν ὕμνων στὴ μετέπειτα ἑλληνικὴ
ὀρθόδοξη ὑμνογραφία. Ἡ ἀντιφωνικὴ ψαλμῳδία καὶ οἱ δύο χοροί, ποὺ ἔψαλλαν ἀντιφωνικά,
σταδιακὰ ἀπετέλεσαν τὸ κέντρο τοῦ βάρους τῆς μελῳδίας. Ὁ λαὸς σταδιακὰ ἀντικαταστάθηκε
ἀπὸ τοὺς δύο χοροὺς τῶν ψαλτῶν. Κατὰ τὰ ἔτη 348-358 οἱ ἐπῳδὲς ἄρχισαν νὰ ἐκτελοῦνται
μὲ πιὸ ἐπιμελημένη ψαλμῳδία[2].
Τὰ στιχηρὰ καὶ τὰ ἀπολυτίκια
κατὰ πᾶσαν πιθανότητα εἶναι τὰ ἀρχαιότερα δείγματα τροπαρίων. Στιχηρὰ ὀνομάζονται
τὰ τροπάρια, τὰ ὁποῖα ψάλλονται μετὰ ἀπὸ τοὺς τελευταίους στίχους ἑνὸς ψαλμοῦ[3].
Στὰ πρῶτα χριστιανικὰ χρόνια τὸ στιχηρὸ ἦταν τὸ ἴδιο γιὰ ὅλους τοὺς στίχους τῶν
ψαλμῶν. Σταδιακὰ ὅμως συνετέθησαν καὶ ἄλλα στιχηρὰ τροπάρια, ἕνα γιὰ κάθε στίχο
ἢ ἕνα στιχηρὸ γιὰ κάθε δύο στίχους. Ἔτσι ὁ δεξιὸς καὶ ὁ ἀριστερὸς χορὸς ἐπανελάμβανε
τὸ ἴδιο στιχηρό. Ὅλα ὅμως τὰ στιχηρὰ ἀκολουθοῦσαν τὸ ἴδιο πρότυπο, ὅσον ἀφορὰ τὸν
τόνο καὶ τὸν ρυθμό. Ἀπὸ αὐτὰ τὰ στιχηρὰ προῆλθε ἀργότερα ὁ εἱρμὸς τῶν ᾠδῶν τῶν
κανόνων, καθὼς καὶ τὰ αὐτόμελα καὶ τὰ προσόμοια[4].
Πάνω ἀπὸ τὰ προσόμοια ἀναγράφεται ἡ ἀρχὴ τοῦ αὐτομέλου, σύμφωνα μὲ τὸ ὁποῖο
ψάλλονται αυτά[5].
[1] Βλ. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΜΟΨΟΥΕΣΤΙΑΣ, Ἀπόσπασμα παρὰ Νικήτᾳ Χωνιάτῃ, Θησ. V, PG
139, 1390.
[2] Βλ. Παναγιώτη Ν. Τρεμπέλα,
Μικρὸν εὐχολόγιον, τ. Β΄, σσ.
152-155.
[3] Βλ. τὰ στιχηρὰ τοῦ ἑσπερινοῦ,
τὰ ὁποῖα ψάλλονται μετὰ τὸ τέλος τῶν ψαλμῶν «Κύριε ἐκέκραξα...» (ψαλμ. ρμ΄) καὶ
«Φωνή μου πρὸς Κύριον...» (ψαλμ. ρμα΄), πρὶν ἀπὸ τὰ ὁποῖα στιχολογοῦνται οἱ
ψαλμοὶ ρκθ΄ (Ἐκ βαθέων ἐκέκραξά σοι...) καὶ ριστ΄ (Αἰνεῖτε τὸν Κύριον πάντα τὰ ἔθνη...).
Βλ. ἐπίσης τὰ στιχηρὰ τῶν αἴνων, τὰ ὁποῖα ψάλλονται μετὰ τὸ τέλος τῶν ψαλμῶν «Αἰνεῖτε
τὸν Κύριον ἐκ τῶν οὐρανῶν...» (ψαλμ. ρμη΄) καὶ «ᾌσατε τῷ Κυρίῳ ᾆσμα καινὸν...»
(ψαλμ. ρμθ΄), πρὶν ἀπὸ τὰ ὁποῖα στιχολογεῖται ὁ ψαλμὸς ρν΄ (Αἰνεῖτε τὸν Θεὸν ἐν
τοῖς Ἁγίοις αὐτοῦ...).
[4] Αὐτόμελα ὀνομάζονται τὰ
τροπάρια ἢ οἱ ὕμνοι, ποὺ ἔχουν ἰδιαίτερη, δική τους μελῳδικὴ γραμμή. Δὲν ἀκολουθοῦν
μιὰ συγκεκριμένη γενικὴ μελῳδικὴ γραμμὴ ἄλλων τροπαρίων, σὲ ἀντίθεση μὲ τὰ
προσόμοια, τὰ ὁποῖα ἀκολουθοῦν τὸ μέλος ἄλλων ὕμνων.
[5] Βλ. π.χ. «Τῶν οὐρανίων ταγμάτων...»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου