Κυριακή, 26 Σεπτεμβρίου 2010

 ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗ
Χριστόδουλος Βασιλειάδης
Διδάκτωρ Θεολογίας - Μουσικός
Η αποψινή βραδιά – διαφορετική από τις άλλες - θα μείνει στη ζώη μας και οι εκδηλώσεις της θα επισφραγίσουν τους κόπους εξη ολοκλήρων χρόνων Γυμνασιακής ζωής. Και διαφέρει από τις άλλες γιατί απόψε κλείνει μια περίοδος της ζωής, καθενός από μας τους τελειοφοίτους, και ανοίγει ένα καινούργιο στάδιο αγώνων. Η συγκίνηση, που εντείνεται απο την σιωπή που επικρατεί, κυριεύει την καρδιά μας.
Παρ’ όλα αυτά όμως θα ήθελα να εκφράσω εκ μέρους τών τελειοφοίτων  του Β΄ κύκλου τις  ευχαριστίες μας προς τον σεβαστό μας Γυμνασιάρχη και τους σεβαστούς μας  καθηγητές για όλα όσα έκαναν για μας τούτα τα έξη χρόνια τών σπουδών μας. Όλοι ξέρουμε τι είναι τούτος ο τόπος: Ελληνικός και Ορθόδοξος. Επομένως και η  αγωγή που πρέπει να δίνει είναι η Ελληνική αγωγή: Ελληνική αγωγή σημαίνει την παροχή γνώσεων, δεξιοτήτων, κλασσικών προτύπων προς παραδειγματισμό και μίμηση ενός τρόπου ζωής και τήν καλλιέργεια του πνεύματος και του σώματος. Αυτά τα λίγα για την Ελληνική αγωγή. Επειδή όμως  σε τετοίες περιπτώσεις τονίζεται και αναλύεται ιδιαίτερα η Ελληνική αγωγή επιτρέψετέ μου να αναφερθώ κάπος εκτενέστερα στο άλλο σκέλος της αγωγής που μένει στη σκιά, την ορθόδοξη αγωγή. Γιατί η ορθόδοξη αγωγή  έρχεται να συμπληρώση την ελλιπή κλασσική μόρφωση.
Τι σημαίνει όμως Ορθόδοξη αγωγή; Είναι η αγωγή που οδηγεί στην Αγιότητα. Αγιότητα είναι η ομόιωση του ανθρώπου με το Θεό που επιτυγχάνεται με τον προσωπικό αγώνα και την θεία χάρη. Ο αγώνας αυτός γίνεται μέσα στην εκκλησία, η οποία είναι το μυστικό σώμα του Χριστού. Μερικά μέσα που υπάρχουν μέσα στην εκκλησία και βοηθούν τον άνθρωπο στο σκοπό του είναι η προσευχή, που είναι ο χοράρχης των αρετών, η νήψη, η προσευχή, η εγρήγορση,  η άσκηση του σώματος, η συμμετοχή στην μυστηριακή και λατρευτική ζωή της εκκλησίας και ο αγώνας για την απόκτηση των ευαγγελικών αρετών με τις ευαγγελικές ασκήσεις.
Ορθόδοξη αγωγή σημαίνει την κοινωνία με τον προσωπικό Θεό. Αυτή η κοινωνία επιτυγχάνεται με την προσευχή και με το μυστήριο της θείας ευχαριστίας. Ο Θεός είναι αγάπη και άρα η αιώνια αγάπη μιλά προσωπικά στον καθένα μας. Επομένως και εμέις πρέπει να ανταποκριθούμε με όλη μας την καρδιά την ψυχή και την διάνοια στην αγάπη του Θεου και να τον αγαπήσουμε  και εμεις. Ο Χριστός έχυσε το Τίμιο αίμα του, του οποίου η αξία είναι άπειρη, για να καθαρήσει την ψυχή του κάθε ανθρώπου. Επομένως και η ψυχή του ανθρώπου  έχει άπειρη αξία.
Ορθόδοξη αγωγή σημάινει επίσης τη μεταμόρφωση με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος , του ανθρώπου και κατ’ επέκταση της κοινωνίας. Ο άνθρωπος είναι αδύνατος και δεν μπορεί απο μόνος του να μεταμορφώση τον εαυτό του, γι΄ αυτό και ζητά την δύναμη απο τον Παντοδύναμο και το έλεος του: Κύριε Ιησού Χριστέ Ελέησον με. Η μεταμόρφωση αυτή επιτυγχάνεται μέσα στη θεία λειτουργία οπού ένας λαός μεταμορφώνεται σε σώμα Χριστού.
Η ορθόδοξη, τέλος, αγωγή νοηματίζει τον πόνο, εξαλείφει την ενοχή και  οδηγεί στην νίκη πάνω στο φόβο του θανάτου. Αυτή η νίκη μπορεί και γίνεται πραγματικότητα απο τούτη τη ζωή αλλά ολοκληρώνεται στην βασιλεία του Θεού.
Έτσι απο όλες αυτές τις σκέψεις αναφύονται τρία ερωτήματα, στα οποία ας δώσει απάντηση ο καθένας στον εαυτό του:
Πρώτον: Πόσο ανταποκρίνεται το σημερινό μορφωτικό ιδεώδες στην Κύπρο όπως καθορίζεται απο τους στόχους της πολιτείας και ποίο ειδικά του Υπουργείου Παιδείας με την Ελληνορθόδοξη παράδωση και  αγωγή του τόπου μας.
Δεύτερον: Πόσο μας βοήθησε η κοινωνία  σαν σύνολο και πιο ειδικά  οι δασκάλοι μας και το σχολείο προς αυτή την κατεύθυνση.
Τρίτον: Τι πήρε ο καθένας απο εμάς που αποφοιτούμε σήμερα, από αυτά που έπρεπε να πάρουμε σαν Έλληνες και σαν Ορθόδοξοι Χριστιανοί.
Η απάντηση στο τελευταίο ερώτημα καθορίζει αποφασιστικά όχι μόνο την αξία των σπουδών που κάναμε 6 χρόνια στο Γυμνάσιο αλλά ακόμα και την δυνατότητα να πορευτούμε σωστά στην μελλοντική επίγεια ζωή μας καθώς επίσης και το ποία θα είναι η θέση μας στην αιώνια βασιλεία του Θεού!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου