Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2010

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Διδάκτωρ Θεολογίας – Μουσικός

Η συνέντευξη αυτή δημοσιεύτηκε πριν λίγα χρόνια στην εφημερίδα Αντίλογος

-  Είναι η μουσική τελικά «μια πόλη μαγική»;

Η μουσική καταρχήν είναι μια Διεθνής Παγκόσμια γλώσσα.  Για όσους μπορούν να ζήσουν μέσα στη μαγεία της μουσικής τότε ναι, θα μπορούσαμε να πούμε ότι, η μουσική ασκεί μια μαγεία πάνω σε αυτόν που την ακούει.  Για έναν βεβαίως  καθηγητή μουσικής καταντά τελικά μια καθημερινότητα αφού η ενασχόλησή του με την μουσική παίρνει τον περισσότερο χρόνο της μέρας κι έτσι καταντά μια ρουτίνα.   Για έναν συνθέτη όμως η μουσική είναι ζήτημα ζωής. Ο συνθέτης έχει χρόνο που μπορεί να συνθέτει, οπόταν έχει έμπνευση και έχει χρόνο που αδυνατεί να συνθέτει λόγω ελλείψεως εμπνεύσεως ή κορεσμού.

- Πώς βλέπεις την κλασική μουσική να αναπτύσσεται και να επιβιώνει σήμερα στην Κύπρο;

-  Είναι γεγονός ότι σχεδόν ένα μέλος κάθε οικογένειας ασχολείται με την μουσική στην Κύπρο και κυρίως με το πιάνο.  Οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου, βοηθούν σε αρκετά μεγάλο βαθμό ούτως ώστε να πραγματοποιούνται συναυλίες με σολίστες απ’ όλο τον κόσμο.  Πρέπει όμως σιγά σιγά να αρχίσει να αντιλαμβάνεται και το ευρύ κοινό την σημασία και αξία της κλασικής μουσικής και να παρακολουθεί συναυλίες ή εκδηλώσεις κλασικής μουσικής ή ακόμη και να συμμετέχει σε διάφορα συγκροτήματα ως μέλος διαφόρων ορχηστρικών συνόλων. 

-  Εσείς ως συνθέτης και ερμηνευτής – πιανίστας, πώς έχετε συμβάλει στην άνοδο του μουσικού επιπέδου και κριτηρίου στην Κύπρο;

-  Καταρχήν, έχω παρακολουθήσει ανώτερα μαθήματα πιάνου στο Λονδίνο με Παγκοσμίου φήμης πιανίστες. Όλη αυτή την εμπειρία που απέκτησα καθώς και τα προσωπικά βιώματα από την καθημερινή μελέτη, τα έχω καταγράψει σε ένα βιβλίο μου που ονομάζεται «Εκ δεξιών και εξ αριστερών το πιάνο».
Σ’ αυτό περιγράφεται με κάθε λεπτομέρεια  το τι πρέπει να προσέξει ένας μαθητής του πιάνου και ποιους κινδύνους πρέπει να αποφύγει ούτως ώστε να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα, δηλαδή να γίνει ένας ώριμος πιανίστας από όλες τις απόψεις. Το βιβλίο έχει μεταφραστεί και είναι έτοιμο να εκδοθεί και στα Αγγλικά.  Επίσης έχω συγγράψει και εκδώσει θεωρία της Μουσικής και έχω συνθέσει πολλά έργα για πιάνο και βιολί και τα οποία έχουν εκδοθεί ή βρίσκονται υπό έκδοση.
 Πριν αρκετά χρόνια επίσης, μια ομάδα καθηγητών και μια προχωρημένη μαθήτρια πήγαμε στο  Holstebro της Δανίας όπου πραγματοποιήσαμε μία συναυλία.  Σ’ αυτήν, εκτός από τα έργα κλασικής μουσικής εκτελέσαμε και δικές μου συνθέσεις. Το κρατικό Ωδείο του Holstebro επίσης, διοργάνωσε και ανώτερα μαθήματα πιάνου στα οποία δίδαξα τους μαθητές του Ωδείου. Ας σημειώσουμε ότι το Ωδείο αυτό είναι από τα μεγαλύτερα της Δανίας με περίπου 1800 μαθητές.
Ως Διευθυντής του Λυρικού Κολεγίου Κύπρου είχαμε οργανώσει δεκάδες συναυλίες με σολίστες απ’ όλο τον κόσμο καθώς και ανώτερα μαθήματα πιάνου.

- Ως συνθέτης έχετε συνεργαστεί με αξιόλογους  Κυπρίους ποιητές…

-  Πράγματι είχα μια εξαίρετη συνεργασία με την ποιήτρια Ρούλα Ιωαννίδου Σταύρου, καθώς και με τον ποιητή Κύπρο Χρυσάνθη.  Αναφορικά με την πρώτη συνεργασία μελοποίησα μερικά από τα ποιήματα της Ρούλας Ιωαννίδου Σταύρου και εκείνη ταυτόχρονα έγραψε στοίχους σε δικές μου μελωδίες.
Αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας ήταν να εκδώσουμε από κοινού ένα βιβλίο που φέρει τον τίτλο «Μνήμες Αναδυόμενες».  Το πρώτο τραγούδι μάλιστα απ’ αυτή την συλλογή που φέρει τον τίτλο «Το καράβι της Κερύνειας» έλαβε μια από τις πρώτες θέσεις σε Παγκόσμιο Διαγωνισμό στην Αμερική. Αυτό το τραγούδι επίσης, το ερμηνεύει και η χορωδία «Αγωνιστική Κύπρος» στο ψηφιακό δίσκο που έχει κυκλοφορήσει που φέρει τον τίτλο «Για την πίστη και την πατρίδα».
Έχω μελοποιήσει επίσης παιδικά ποιήματα του Κύπρου Χρυσάνθη τα οποία έχουν τραγουδηθεί από χορωδίες και έχουν εκδοθεί σε περιοδικό. 
Θεωρώ όμως ως την πιο αξιόλογη εργασία μου, την μελοποίηση ποιημάτων του αειμνήστου πρώην Ηγουμένου της Ιεράς Μονής Σταυροβουνίου γέροντα Γερμανού. Ο αείμνηστος γέροντας εκτός από την Αγιότητα βίου που τον διέκρινε, πράγμα το οποίο είναι σπάνιο σήμερα, διακρίνετο και για το ταλέντο του στην ποίηση.  Σαν αποτέλεσμα αυτού είχε το να ενορχηστρώσουμε και να εκδώσουμε ένα ψηφιακό δίσκο με τίτλο «Προς Κύριον».

-  Είσαστε μέλος της Βυζαντινής χορωδίας της Ιεράς Μονής Κύκκου. Ως γνωστό η Μονή αυτή έχει αναπτύξει πλούσια δραστηριότητα σε όλους τους τομείς. Μιλήστε μας για αυτήν.

-   Ως μέλος της Βυζαντινής χορωδίας της Ιεράς Μονής Κύκκου και υπεύθυνος για τα ισοκρατήματα του αριστερού χορού, έχουμε δώσει συναυλίες σε όλο τον κόσμο.  Αναφέρομαι στις κυριότερες χώρες όπως, Ιταλία, Ελβετία, Ουγγαρία, Πολωνία, Αμερική κ.α.  Επίσης είχα την γενική επιμέλεια της πρώτης έκδοσης του ψηφιακού δίσκου της χορωδίας της Ιεράς Μονής Κύκκου με τίτλο «Ενιαύσια μελουργήματα». Είμαι επίσης καθηγητής στη σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Μονής.  Πιστεύω ότι η Ιερά Μονή Κύκκου, έχει προσφέρει πάρα πολλά σε όλους τους τομείς του πολιτισμού και ιδιαίτερα στην διάσωση και διατήρηση της Βυζαντινής Μουσικής ιδρύοντας την χορωδία της καθώς και την σχολή στην οποία διδάσκεται επαγγελματικά η Βυζαντινή Μουσική.

-  Η Ψαλτική τέχνη είναι ένα διαφορετικό είδος τέχνης.  Μιλήστε μας γι’ αυτή;

- Η Ψαλτική τέχνη είναι ένας διαφορετικός όρος για να ορίσουμε την βυζαντινή μουσική. Αναπτύχθηκε στο Βυζάντιο και μέχρι σήμερα διατηρείται μέσα στην Ορθόδοξη εκκλησία χωρίς σημαντικές αλλαγές.  Αυτό έχει συμβεί εξ’ αιτίας του ότι η εκκλησία δια μέσου των αιώνων διατηρούσε και μεταλαμπάδευε από γενιά σε γενιά την τέχνη αυτή.

-  Έχετε συγγράψει κάποια έργα στο χώρο της Βυζαντινής Μουσικής;

Έχω συγγράψει και συνθέσει διάφορα έργα βυζαντινής μουσικής όπως: «Ο Μεγάλος παρακλητικός κανόνας» σε ακούσματα του Θρασύβουλου Στανίτσα, το οποίο έχουμε εκδώσει και έχει μεγάλη κυκλοφορία στην Κύπρο και Ελλάδα. Επίσης βρίσκεται υπό έκδοση το «Δοξαστάριο», «Μεγάλη Εβδομάδα» καθώς κι ένα θεωρητικό για την Ψαλτική τέχνη. Το τελευταίο βιβλίο διαπραγματεύεται κάποια κεφαλαιώδη θέματα για την ψαλτική τέχνη τα οποία αφορούν κυρίως φτασμένους ψάλτες. Επίσης έχουμε εκδώσει την «Τυπική Διάταξη» των ακολουθιών της εκκλησίας μας.  Αυτό είναι βοήθημα για μαθητές που θέλουν να ασχοληθούν με το τυπικό της εκκλησίας μας.

-  Ποια η σχέση σας με την παραδοσιακή μουσική;

-  Είμαι λάτρης της παραδοσιακής μουσικής και ασχολήθηκα επαγγελματικά μ’ αυτήν.  Διετέλεσα για χρόνια Διευθυντής της Σχολής Παραδοσιακής Μουσικής του Ραδιοτηλεοπτικού Σταθμού «Ο Λόγος». Σ’ αυτήν διδάξαμε παραδοσιακό βιολί, τραγούδι, κλαρίνο κ.α. και οργανώσαμε σεμινάρια για παραδοσιακά όργανα με το συγκρότημα του Αριστείδη Μόσχου.  Είχαμε οργανώσει επίσης διαλέξεις στις οποίες μίλησαν ο Ρος Ντέϊλι και άλλοι. Κάναμε επίσης οπτικογραφήσεις με πρόγραμμα Παραδοσιακά Χριστουγεννιάτικα Κάλαντα απ’ όλο τον Ελληνικό χώρο.

-  Πώς βλέπεις την μουσική παράδοση της Κύπρου σε σχέση με την παράδοση της Ελλάδας και γενικά των Βαλκανικών χωρών;

-  Η Κύπρος έχει πλούσια μουσική παράδοση η οποία συγγενεύει πολύ με την παράδοση της Ελλάδας αλλά και των Βαλκανικών χωρών.  Πολλά παραδοσιακά τραγούδια της Κύπρου βλέπουμε ότι μοιάζουν πολύ με ’κείνα της Ελλάδας και των Βαλκανικών χωρών. Υπήρξαν κάποιοι άνθρωποι οι οποίοι διέσωσαν την παραδοσιακή μουσική της Κύπρου. Ένας μεγάλος μουσικός ο οποίος κατέγραψε την παράδοση αυτή της Κύπρου, ήταν και ο Θεόδουλος Καλλίνικος καθώς και ο Κώστας Ιωαννίδης. Το παραδοσιακό Ελληνικό τραγούδι έχει πολλά έντεχνα ποικίλματα ή λαρυγγισμούς.  Για να μπορεί να εκτελέσει κάποιος ένα τραγούδι παραδοσιακό πρέπει να γνωρίζει σε ποιο σημείο αυτό της μελωδίας πρέπει να κάνει τον λαρυγγισμό ή το τσάκισμα της φωνής.

-  Διετέλεσες επίσης καθηγητής μουσικής στην Μέση εκπαίδευση καθώς και του πιάνου. Ποια εμπειρία αποκόμισες από τη διδασκαλία; Οι μαθητές ανταποκρίνονταν θετικά  στο μάθημα;

-  Διετέλεσα αναπληρωτής καθηγητής σε πολλά σχολεία.  Πάντα είχα ως κριτήριο να προσεγγίζω ξεχωριστά τον κάθε μαθητή.  Πιστεύω ότι, η προσωπική προσέγγιση του κάθε μαθητή και όχι η γενική και αόριστη γνωριμία με τον μαθητή φέρνει θετικά αποτελέσματα.  Είμαι της άποψης ότι στα σχολεία πρέπει οι μαθητές να μαθαίνουν και ένα μουσικό όργανο για να μπορούν να συμμετέχουν σε ορχηστικά σύνολα. Ως καθηγητής του πιάνου προσπαθούσα να διδάσκω τα διάφορα κομμάτια με όσο το δυνατόν πιο πολλή λεπτομέρεια.  Πιστεύω ότι η λεπτομέρεια είναι αυτή που κάνει την τελειότητα.  Ήμουν και είμαι εναντίον του να παίζουν οι μαθητές πιάνο αδέξια και χωρίς να γνωρίζουν την ουσία του οργάνου.  Γι’ αυτό και ήμουν πολύ απαιτητικός.  Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πολλοί μαθητές μη μπορώντας να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του μαθήματος να πιέζονται ασφυκτικά και να δακρύζουν. Όμως τα αποτελέσματα ήταν πολύ θετικά. Σήμερα, έχω δεκάδες μαθητές οι οποίοι έχουν τελειώσει σε Πανεπιστήμιο Μουσική και διδάσκουν στην Μέση Εκπαίδευση ή σε Ωδεία.  Επίσης, 5-6 απ’ αυτούς είναι και Διευθυντές Ωδείων.
Οι μαθητές αγαπούσαν το μάθημα και εκτιμούσαν την σωστή διδασκαλία. Θα ήθελα να αναφερθώ και σε ένα μαθητή μου ο οποίος παρά το νεαρό της ηλικίας του είναι ένα μεγάλο ταλέντο και πιστεύω ότι θα εξελιχθεί σ’ έναν διακεκριμένο πιανίστα. Πρόκειται για τον Βασίλη Μιχαήλ ο οποίος στην ηλικία των 13 χρονών άρχισε για πρώτη φορά μαζί μου πιάνο. Μέσα σε 4 μήνες πέρασε το Grade 8 και μετά σε άλλους 5 μήνες πήρε το πτυχίο του. Τώρα, με 2 χρόνια σπουδές ετοιμάζεται για το δίπλωμα.
Έχει πάρει την πιο ψηλή διάκριση που μπορεί να πάρει μαθητής στις εξετάσεις. Δηλαδή, High Hounors.

- Εκτός από Μουσικός είστε και Θεολόγος. Πώς συνδυάζεται η Μουσική με την Θεολογία;

-  Το πτυχίο του πιάνου του είχα πάρει 18 χρονών και μετά σπούδασα Θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.  Η Μουσική κυρίως είναι αυτή που σε βοηθά να εκφράσεις το συναίσθημα σου. Η Θεολογία, ως επιστημονική γνώση, είναι αυτή που σε βοηθά να αναπτύξεις την λογική σου. Η Μουσική είναι Θεολογία. Η γλώσσα των αγγέλων είναι η γλώσσα της μουσικής. Μ’ αυτήν μπορείς να μιλήσεις και να σε καταλάβει ο κάθε άνθρωπος πάνω στον πλανήτη γη. Μέσω της Μουσικής εξωτερικεύεις τον εσωτερικό σου κόσμο. Ακόμη μέσω της Μουσικοθεραπείας θεραπεύονται κάποιες ψυχικές παθήσεις του ανθρώπου. Επομένως με αυτό τον τρόπο και η Μουσική συμβάλει στο σκοπό της Θεολογίας που είναι η τελείωση του ανθρώπου.  Βρίσκομαι στο τέλος των Μεταπτυχιακών μου σπουδών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Θεού θέλοντος, από τον Σεπτέμβριο αρχίζω την διδακτορική μου εργασία.

-  Εκτός από την τέχνη της Μουσικής έχετε ασχοληθεί και με την τεχνική της Αγιογραφίας. Τι είναι αυτό που σας έχει προσελκύσει κύριε Βασιλειάδη, έτσι ώστε να ασχοληθείτε με την Αγιογραφία.

-  Την Αγιογραφία παρακολούθησα κοντά σε μεγάλους Αγιογράφους στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Άγιο Όρος σε ηλικία 18 χρονών.  Φιλοτέχνησα εκατοντάδες εικόνες στην Κύπρο και εξωτερικό. Μία απ’ αυτές είναι και η Παναγία η οποία έχει δακρύσει στο χωριό Μάμμαρι. Επίσης έχω εκδώσει ένα τεύχος το οποίο περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια πως αγιογραφείται από την αρχή μέχρι το τέλος, μια εικόνα.  Πιστεύω ότι για να ασχοληθείς με την τέχνη της εικόνας, πρέπει να είσαι ήρεμος και να μην έχεις άλλες σκοτούρες.  Η Αγιογραφία θέλει συγκέντρωση και ψυχική ηρεμία. Οι παλιοί Αγιογράφοι, προτού αρχίζουν να αγιογραφούν μια εικόνα, έκαναν προσευχή και νήστευαν.  Σήμερα υπάρχουν πολλοί Αγιογράφοι, που με κάθε ευκολία και χωρίς καμιά προετοιμασία,  ζωγραφίζουν εικόνες με μόνο κερδοσκοπικό σκοπό και πολλές φορές κρατώντας το τσιγάρο στο χέρι…

-  Πόσο δύσκολο είναι να ασχοληθεί κάποιος με την Αγιογραφία;

-  Δεν είναι δύσκολο να μάθει κάποιος να ζωγραφίζει εικόνες. Σήμερα μάλιστα υπάρχουν πολλές σχολές στις οποίες κάποιος μπορεί να μάθει Αγιογραφία.  Οι παλιοί Αγιογράφοι βεβαίως, δεν αντίγραφαν τα πρότυπα αλλά τα γνώριζαν απ’ έξω.  Σήμερα, για ευκολία μας, χρησιμοποιούμε την μηχανή προβολής με την οποία προβάλλουμε το πρότυπό μας και ακολούθως ζωγραφίζουμε την εικόνα.  Εάν κάποιος έχει υπομονή, σταθερό χέρι και αντιλαμβάνεται σωστά τις διάφορες αναλογίες τότε μπορεί εύκολα να μάθει Αγιογραφία.  Εάν  μάλιστα έχει και ταλέντο στη ζωγραφική τότε μπορεί να δημιουργήσει αριστουργήματα..

- Πιστεύετε ότι το ταλέντο είναι πάντα απαραίτητο για να πετύχει ο άνθρωπος το σκοπό του;

-  Έχω την πεποίθηση ότι ο άνθρωπος δεν γεννιέται με συγκεκριμένα ταλέντα αλλά με κάποιες άμορφες ροπές ή κλίσεις.  Δηλαδή, ένας άνθρωπος αντιλαμβάνεται με ευκολία τις αναλογίες των σχημάτων.  Κάποιος άλλος αντιλαμβάνεται τους ήχους της Μουσικής, τις αποστάσεις και διάρκειας των φθόγγων. Όταν ο άνθρωπος γεννηθεί τότε το περιβάλλον επιδρά πάνω του καθοριστικά και έτσι τροχιοδρομείται στο να ακολουθήσει μια συγκεκριμένη τέχνη.
Πιστεύω ότι ο άνθρωπος « Είτε είναι είτε γίνεται».  Δηλαδή, ένας άνθρωπος μπορεί να γεννηθεί έχοντας κάποια κλίση σε κάποια συγκεκριμένη τέχνη, μουσική, ζωγραφική κ.τ.λ.  Εάν όμως, ο συγκεκριμένος άνθρωπος δεν έχει την απαιτούμενη κλίση,  βρεθεί όμως στο κατάλληλο περιβάλλον και με τη «σωστή παιδεία», τότε μπορεί να φτάσει σ’ ένα αξιόλογο αποτέλεσμα.  Το πρόβλημα όμως είναι ότι συνήθως ο άνθρωπος δυστυχώς δεν βρίσκεται στο κατάλληλο περιβάλλον και δεν έχει τη σωστή παιδεία με τις σωστές μεθόδους ούτως ώστε να φτάσει στο αποτέλεσμα που θέλει. Εάν όμως ο άνθρωπος χρησιμοποιήσει σωστά τη λογική του και ταξινομήσει και ιεραρχήσει μέσα του σωστά τα διάφορα δεδομένα, τότε μπορεί με τις σωστές μεθόδους να καταλήξει σ’ ένα σωστό αποτέλεσμα. 

-  Διευθύνετε για αρκετά χρόνια την χορωδία Συνδέσμων Αγωνιστών ΕΟΚΑ 1955-1959…Τι έχετε αποκομίσει όλα αυτά τα χρόνια από την δική σας συμβολή στη διάσωση του πατριωτικού τραγουδιού;   

-  Τη χορωδία αυτή διευθύνω από το 1993. Αποτελείται από δύο φωνές για να διατηρήσει έτσι το παραδοσιακό της ύφος. Έχουμε δώσει πολλές συναυλίες σε όλη την Κύπρο με σκοπό την διατήρηση και διάσωσης του αγωνιστικού τραγουδιού της ΕΟΚΑ.  Επίσης έχουμε τραγουδήσει σε διάφορα τηλεοπτικά κανάλια. Σημαντική είναι και η προσφορά του αειμνήστου γέροντά μας Π. Παπασταύρου Παπαγαθαγγέλου, ο οποίος με το τραγούδι εμψύχωνε τους αγωνιστές της ΕΟΚΑ.  Τα πιο πολλά από τα τραγούδια που εκτελεί η χορωδία μας, ανήκουν στον αείμνηστο Παπασταύρο. Αυτό που έχω αποκομίσει όλα αυτά τα χρόνια, είναι ότι, ο κόσμος αγαπάει και θυμάται πολύ έντονα τα τραγούδια του αγώνα της ΕΟΚΑ. Αυτά τα τραγούδια του φέρνουν στην μνήμη παλιές δοξασμένες εποχές που έχουν περάσει και δεν ξανάρχονται. Ο άνθρωπος έχει αλλάξει και δεν έχει πλέον την αγωνιστικότητα που είχε τότε.  Πιστεύω ότι, το τραγούδι είναι ένα μέσο που του ξυπνά μέσα του κάποιες αξίες και ιδανικά για τα οποία πολέμησε και θυσιάστηκε. 

-  Διαπιστώνω ότι έχετε ασχοληθεί με πολλά θέματα στη ζωή σας.  Για ποιο απ’ όλα νιώθετε περήφανος και που νομίζετε ότι υστερείτε;

-  Νιώθω περήφανος για το ότι είμαι Έλληνας Ορθόδοξος και για το ότι έχω γνωρίσει σε βάθος την Ορθόδοξη Θεολογία. Θεωρώ πολύ σημαντικό την μακροχρόνια διατριβή μου με την Μουσική σε όλους τους τομείς, είτε πρόκειται για το πιάνο, το βιολί, ή ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση.    Πιστεύω ότι δεν έχω ασχοληθεί όσο θα ήθελα με το σολιστικό μέρος του πιάνου, ίσως διότι στην Κύπρο, δεν σου δίνονται οι ευκαιρίες για να ανελιχθείς στο πιάνο όσο στο εξωτερικό.

- Πώς βλέπετε την ένταξη της Κύπρου στην Ενωμένη Ευρώπη;

-  Θεωρώ μεγάλη ευλογία από τον Θεό που γεννήθηκα στην Κύπρο Έλληνας και Ορθόδοξος. Πολλοί άνθρωποι δεν έχουν την ευλογία να γνωρίσουν αυτά που εμείς γνωρίζουμε μέσα στην παράδοσή μας. Εμείς ως Ορθόδοξοι Έλληνες έχουμε τιμηθεί από τον Θεό με αυτό το προνόμιο αλλά και υποχρέωση.  Μπαίνοντας η Κύπρος στην Ευρώπη πρέπει να διατηρήσει την ταυτότητά της και να δείξει στους άλλους λαούς τον πραγματικό πλούτο που έχει μέσα στη παράδοσή της. Μέσα από την επίσκεψή μου σε πολλές χώρες της Ευρώπης, διαπίστωσα ότι οι Ευρωπαίοι διψούν για να μάθουν από εμάς τους Έλληνες, τι σημαίνει Ελλάδα και τι Ορθοδοξία  Στις συναυλίες που έχουμε δώσει με την χορωδία Κύκκου, οι αίθουσες συναυλιών ή οι εκκλησίες ήταν κατάμεστες από κόσμο που διψούσε ν’ ακούσει Ορθόδοξη Βυζαντινή Ψαλμωδία. Δυστυχώς οι άνθρωποι σήμερα απεμπολούν καθετί ιερό, που μας έχει διασώσει η παράδοση. 
 
-  Κύριε Βασιλειάδη, αν αναγκαζόσουν να επιλέξεις μεταξύ Μουσικού και Θεολόγου ποια ιδιότητα θα κρατούσατε για τον εαυτό σου;

-  Εάν ήμουν αναγκασμένος να επιλέξω μεταξύ των δύο, τότε θα διάλεγα την ιδιότητα του πραγματικού Θεολόγου. Οι Πατέρες της εκκλησίες λένε ότι εάν είσαι Θεολόγος τότε θα προσεύχεσαι αληθινά και αν προσεύχεσαι αληθινά τότε είσαι Θεολόγος.  Όμως, κάθε επιστήμη και τέχνη στην κορυφή της είναι Θεολογία και η Μουσική είναι Θεολογία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου