Παρασκευή, 3 Σεπτεμβρίου 2010

Περιοδικόν Ο ΛΟΓΟΣ (Τεύχος 11, 14-27 Μαρτίου)


Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

«Ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου»

Η εορτή του Ευαγγελσμού είναι αρχή και κεφαλή όλων των δεσποτικών εορτών. Και αυτό γιατί ο φιλάνθρωπος και ελεήμονας Θεός βλέποντας το δημιούργημα του να τυραννείται από τον διάβολο και να σύρεται στα πάθη της ατιμίας και της ειδωλολατρείας, θέλησε να στείλη τον Υιόν του τον μονογενή, τον Κύριο μας Ιησού Χριστό για να το ελευθερώσει από τα χέρια του διαβόλου.

Ο Θεός αφού έπλασε τον Αδάμ, δημιούργησε την σύντροφο της ζωής του, την Εύα, χωρίς καν να τον προειδοποιήσει. Αντίθετα, για να προχωρήσει στο έργο της σωτηρίας του ανθρώπου, δίδαξε προηγουμένος την Παρθένο Μαρία και περίμενε μέχρι να εκδηλώσει τη θέλησή της για αποδοχή της σωτηρίας.

Έτσι, η σάρκωση του Λόγου ήταν έργο όχι μόνο του Τριαδικού Θεού, του Πατέρα δηλαδή, που «ευδόκησε», της Δυνάμεως Του, που «επεσκίασε», και του Αγίου Πνεύματος που «επεδήμησε», αλλά και της θελήσεως της Παρθένου Μαρίας. ‘Οπως ο πρώτος Αδάμ πλάστηκε κατ’ ευθείαν από τον Θεό, δεν είχε άνθρωπο πατέρα, έτσι και ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός, ο νέος Αδάμ, δημιουργήθηκε, όπως αναφέρει ο άγιος Ειρηναίος, με άμεση επέμβαση του Θεού.

Ο πρώτος Αδάμ επεθύμησε να γίνη Θεός και όμως απέτυχε. Κι όμως ο Θεός γίνεται άνθρωπος «ίνα Θεόν τον Αδάμ απεργάσηται».

Παρά το γεγονός ότι υπήρχαν πολλοί άγγελοι στον ουρανό, ο Θεός δεν θέλησε να στείλει κανένα άλλον παρά τον Αρχάγγελο Γαβριήλ. Και αυτό γιατί με το όνομά του, που σημαίνει Θεός και άνθρωπος, θα φανερώνει Αυτόν που θα γεννηθεί από την άχραντη Παρθένο, τον Κύριο μας Ιησού Χριστό, Λόγω του ότι είναι Θεός και άνθρωπος.

Η Παναγία μας ήταν Παρθένος, γιατί ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός έπρεπε να γεννηθεί υπερφυσικά, και όχι σύμφωνα με τους νόμους της φύσεως. Και αυτό, γιατί αν συλλαμβανόταν από σπέρμα δεν θα ήταν αναμάρτητος αλλά θα κληρονομούσε κι Αυτός τη μολυσμένη ανθρώπινη φύση. Δια ταύτα ο Ιησούς έφερε την ανθρώπινη φύση όπως την έπλασε ο Θεός τη φύση του πρώτου Αδάμ προ της πτώσεως του.

Το ακατάληπτον αυτό μυστήριο δεν εγνώριζαν ούτε ο Σατανάς ούτε και οι Άγγελοι. Εγνώριζαν βέβαια, όπως μας λέγει ο Άγιος Μάξιμος, την ενανθρώπηση του Κυρίου, της οποίας μοναδικός σκοπός ήταν η σωτηρία των ανθρώπων.

Τους διέφυγε, όμως, η ακατάληπτη σύλληψη του Κυρίου και ο τρόπος της συλλήψεως.

Η συγκατάθεση της Παρθένου Μαρίας να γεννήσει τον Χριστό έχει πανανθρώπινο χαρακτήρα. Μαζί με τον λόγο της Μαρίας μπαίνει όλος ο Λόγος του Θεού μέσα στην κοιλιά της κόρης. Με τη φωνή του κτίσματος κτίζεται ο Δημιουργός.

Η γιορτή του Ευαγγελισμού, στην αρχαία Εκκλησία δεν γιορταζόταν παντού την ίδια ημέρα.

Στο Μιλάνο γιορταζόταν την τελευταία Κυριακή των νηστειών, ενώ σε άλλες περιοχές την 5η Ιανουαρίου, παραμονή της εορτής της Βαπτίσεως και Γεννήσεως του Χριστού, αφού και οι δύο εορτές γιορτάζονταν την ίδια ημέρα δηλαδή στις 6 Ιανουαρίου.

Το 376 μ.Χ. οι Αγιοι Πατέρες όρισαν να γιορτάζονται παντού τα Χριστούγεννα στις 25 Δεκεμβρίου και ως εκ τούτου ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου εννέα μήνες πρόν από αυτήν, δηλαδή στις 25 Μαρτίου.

Η ημέρα κατά την οποία εδέχθη η Θεοτόκος τον χαιρετισμόν του Αρχαγγέλου ήταν Δευτέρα (ή κατ’ άλλους Κυριακή). Και όμως βρισκόμαστε μπροστά στο συγκλονιστικότερο μυστήριο. Τί μπορεί να σημαίνει όμως, για μας το γεγονός αυτό;

Από τη μια η άκρα συγκατάβαση, ή «κένωση» και η ταπείνωση του Κυρίου και Θεού μας και από την άλλη η καθαρότητα και αγνότητα της Παναγίας Μητέρας του Κυρίου μας.

Αν θέλωμε να εορτάζωμεν με πραγματικά αυτό το μέγα μυστήριο τότε ας καθαρίσουμε την ψυχή μας από κάθε πάθος που εμφυλεύει μέσα της, και έτσι να γίνη κατοικητήριον του Αγίου Πνεύματος. Οι σκέψεις και οι λογισμοί μας να γίνουν άγιες σκέψεις και άγιοι λογισμοί. Τα συναισθήματα μας να γίνουν αγνά συναισθήματα.

Οι επιθυμίες μας να μη στρέφονται προς τα κάτω αλλά πάντοτε να προσπαθούμε να καθαρίζουμε την ψυχή και το σώμα μας από κάθε πάθος για να μπορέσει έτσι να ζήση μέσα μας ο Χριστός.

Η Παρθένος Μαρία πρέπει να είναι πάντοτε παράδειγμα και βοηθός μας.

Η απάντηση της «Ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά το ρήμά σου» πρέπει να γίνει δική μας απάντηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου