Τετάρτη 29 Σεπτεμβρίου 2010

Μερικές σκέψεις για το κυπριακό τραγούδι
στο διαγωνισμό της Eurovision

Χριστόδουλος Βασιλειάδης

(Το άρθρο αυτό γράφτηκε για το τραγούδι της Κύπρου στον διαγωνισμό της Eurovision το 2005)

Ακούσαμε με πολλή χαρά τη νίκη της Ελλάδας στο φετεινό διαγωνισμό της Eurovision. Όντως της αξίζουν τα συγχαρητήρια, διότι το τραγούδι της ήταν από κάθε άποψη άψογο. Ήταν όμως αναμενόμενο ότι το τραγούδι της Κύπρου θα έπαιρνε μια από τις τελευταίες θέσεις στο διαγωνισμό. Και εξηγούμαι:
Κάποιος που γνωρίζει καλά μουσική, ξέρει ότι για να καταστεί επιτυχία ένα τραγούδι πρέπει ο συνθέτης να ακολουθήσει συγκεκριμένα ρυθμικά, μελωδικά και αρμονικά μοτίβα. Δυστυχώς το κυπριακό τραγούδι δεν πληρούσε ούτε καν στοιχειωδώς τις προδιαγραφές αυτές, για να μπορούσε να επιτύχει μια από τις πρώτες θέσεις στο διαγωνισμό. Έπρεπε όμως αυτοί που επέλεξαν το συγκεκριμένο τραγούδι για να εκπροσωπήσει τον τόπο μας να γνώριζαν μερικά απαραίτητα πράγματα περί μουσικής και συνθέσεως.
Ένας συνθέτης μπορεί κάποιες στιγμές να γράψει τραγούδια που να μπορούν να γίνουν επιτυχίες ενώ κάποιες άλλες στιγμές να γράψει τραγούδια που να είναι καταδικασμένα σε αποτυχία. Δεν συνεπάγεται όμως ότι πρέπει απαραίτητα όλα τα τραγούδια του να είναι ικανά να γίνουν επιτυχία. Πρέπει όμως να έχει το «γνώθι σ’ αυτόν» και η κριτική επιτροπή να μπορεί να διακρίνει, από μουσικής πάντα απόψεως, πότε ένα τραγούδι μπορεί να στεφθεί με επιτυχία ή πότε ένα τραγούδι είναι καταδικασμένο σε αποτυχία.
Σίγουρα όλοι οι παράγοντες, στίχος, χορογραφία, προβολή του τραγουδιού κλπ. παίζουν σημαντικό ρόλο και πρέπει να τους δίνουμε την ανάλογη σημασία αλλά, κατά την ταπεινή μου γνώμη, το σημαντικότερο ρόλο τον παίζει η μουσική και η δομή, όσον αφορά τη σύνθεση, του τραγουδιού.
Εάν παρακολουθήσει και μελετήσει κάποιος τα πλείστα των τραγουδιών, τα οποία έχουν επιτύχει, όχι μόνο στη Eurovision αλλά γενικότερα στο χώρο της μουσικής, θα διαπιστώσει ότι όλα είναι πολύ καλά μελετημένα και εμπνευσμένα από απόψεως συνθέσεως αλλά και εμπνευσμένα ώστε να γίνονται αποδεκτά στις καρδιές του ακροατηρίου. Και ακολουθούν, πάντοτε μέσα στην ελευθερία που έχει ο συνθέτης, συγκεκριμένες μορφές και δομές, οι οποίες είναι ικανές να προδιαγράψουν την επιτυχία του τραγουδιού.
Αυτά τα λίγα γράφονται καλόπιστα και προς προβληματισμό των αρμοδίων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου