Παρασκευή 3 Σεπτεμβρίου 2010

Περιοδικόν Ο ΛΟΓΟΣ (Τεύχος 17, 6-19 ΙΟΥΝΙΟΥ 1993)


ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ

Το Άγιο Πνεύμα είναι το τρίτο Πρόσωπο της Μίας και αδιαιρέτου Αγίας Τριάδας, το οποίο εκπορεύεται από τον Πατέρα.Η Μακεδονική αίρεση, που πίστευε ότι το Άγιο Πνεύμα δεν είναι το τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδας, καταδικάστηκε από την Β΄Οικουμενική Σύνοδο στην Κωνσταντινούπολη και διατυπώθηκαν τα τελευταία πέντε άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως.

Το Άγιο Πνεύμα είναι εκείνο που μίλησε μέσα από τους προφήτες. Ο Γιος και Λόγος του Θεού σαρκώθηκε και ενανθρώπησε από Άγιο Πνεύμα και από την Παρθένο Μαρία. Όταν ο Κύριος επρόκειτο να βαπτιστεί από τον Ιωάννη τον πρόδρομο στον Ιορδάνη ποταμό «είδε το Πνεύμα του Θεού να κατεβαίνει σαν περιστέρι και να έρχεται πάνω σ΄αυτόν».

«..Η φύση του Πνεύματος που δεν αλλάζει και δεν μπορεί κάποιος να τη δει δεν άλλαξε στο είδος του περιστεριού, για να φανερωθεί, αλλά έτσι θέλησε να δει την ωραιότητα του ο Ιωάννης... Ώστε η θέλησε του Πνεύματος μρταποιήθηκε σε μορφή».

Ο Ιησούς Χριστός δέκα μέρες μετά την Ανάληψή Του στους Ουρανούς, κοντά στον Πατέρα, στέλλει το Άγιο Πνεύμα στους μαθητές Του, που ήταν συγκεντρωμένοι στο ίδιο μέρος. «και εφάνησαν σ΄αυτούς να μοιράζονται γλώσσες σα φωτιά, και κάθισαν πάνω από τον καθένα απ΄αυτούς».

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς Θεσσαλονίκης (14 αι.) ένας από τους πιο μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας μας λέει σ΄ένα λόγο του τα πιο κάτω:»... Αλλά για ποιό λόγο (το Άγιο Πνεύμα) φανερώθηκε με το σχήμα των γλωσσών; Για να δείξει ότι έχει την ίδια φύση με το Λόγο του Θεού. Επειδή δεν είναι τίποτα περισσότερο δεμένο με κάτι άλλο απ΄ότι η γλώσσα με το λόγο. Για να δείξει, επίσης, μαζί και το χάρισμα της διδασκαλίας. Διότι αυτός που διδάσκει τα λόγια του Χριστού έχει ανάγκη από γλώσσα γεμάτη χαρίσματα.

Γιατί φανερώθηκε με γλώσσες από φωτιά; Όχι μόνο για να δειχθεί ότι το Άγιο Πνεύμα είναι της ίδιας ουσίας με τον Πατέρα και τον Γιο. Γιατί (όπως λέει η Γραφή) ο Θεός μας είναι φωτιά, φωτιά που καταστρέφει την σκληρότητα. Αλλά και για να δειχθεί η διπλή ενέργεια την οποία θα είχε το κήρυγμα των Αποστόλων. Γιατί μπορεί και να ωφελήσει και να τιμωρήσει. Και όπως η φωτιά έχει από τη φύση της τη δύναμη και να φωτίζει και να καίει, έτσι και ο λόγος της διδασκαλίας, που γίνεται σύμφωνα προς το θέλημα του Χριστού, εκείνους που υπακούουν τους φωτίζει, εκείνους δε που μέχρι το τέλος δεν υπακούουν τους παραδίδει στη φωτιά και στην αιώνια κόλαση. Όμως δεν είπε (η γραφή) «γλώσσες φωτιάς», αλλά «σαν φωτιάς», για να μη νομίση κάποιος ότι εκείνη η φωτιά (δηλ. Το Άγιο Πνεύμα) είναι υλική και μπορεί να την αισθανθή κάποιος, αλλά για να πάρουμε μια ιδέα απ΄αυτό παράδειγμα για την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος. Όμως για ποιό λόγο φάνηκαν σ΄αυτούς οι γλώσσες να διαμοιράζονται; Επειδή μόνο στον Χριστό, που και αυτός ήλθε από τον Ουρανό (όπως και το Πνεύμα) δίνει ο Πατέρας το Πνεύμα χωρίς μέτρο, γιατί Εκείνος είχε ολόκληρο και κατά την ανθρώπινη φύση Του, την θεία φύση και ενέργεια. Σε κανένα όμως από τους άλλους δεν δωρήθηκε ολόκληρη η χάρη του Πνεύματος, αλλά πήρε ο καθένας ένα μέρος απ΄αυτήν, ώστε να μη νομίση κάποιος ότι η Χάρη που έδωσε το Πνεύμα στους Αγίους αποτελεί την φύση τους. Και η λέξη «κάθισε» δε φανερώνει μόνο ότι το Άγιο Πνεύμα έχει θεϊκήν εξουσία, αλλά και ότι είναι ενωμένο και δεν διαιρείται. «Λένε ότι κάθισε πάνω στον καθένα απ΄αυτούς ξεχωριστά και όλοι εγέμισαν από Άγιο Πνεύμα». Δηλ. Και όταν το Άγιο Πνεύμα μοιράζεται στις διάφορες ενέργειές Του, σε κάθε ενέργειαν είναι μπροστά και ενεργεί ολόκληρο το Άγιο Πνεύμα, χωριζόμενον χωρίς να μοιράζεται και σ΄αυτό μετέχουν (εκείνοι που το λαμβάνουν) όχι κατά ένα μέρος, αλλά εξ ολοκλήρου όπως γίνεται με την ακτίνα του ήλιου...»

Τα δόγματα παίζουν σπουδαίο ρόλο στη διαμόρφωση του ήθους του ανθρώπου. Πρέπει να μελετηθεί απότ ους ειδικούς «ποια ουσιαστική σχέση έχει το Filioque (και εκ του Υιού) με την αντικειμενοποίηση της αλήθειας στο χώρο του δυτικού πολιτισμού και με τη γέννηση της λογικοκρατίας και την αλλοτρίωση του ανθρώπου σε απρόσωπη κοινωνική μονάδα και ουδετεροποιημένο άτομο».

Την ημέρα της Πεντηκοστής ιδρύεται η Εκκλησία του Χριστού με την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος και από τότε παραμένει το Άγιο Πνεύμα μέσα στην Εκκλησία για να καθαρίζει και να φωτίζει τους πιστούς.

Ο Κύριος γνωρίζεται μόνο μέσω του Αγίου Πνεύματος. «Οι κατά τον Χριστόν ταπεινοί, γνωρίζουν, από το Άγιον Πνεύμα, τον Θεό και τα μυστήρια.

Η στρατευομ΄ρνη Εκκλησία πολεμάται η περιφρονείται από τους ανθρώποθς, από ιδεολογικά ρεύματα, από το κράτος, από εχθρούς, από τον εχθρό (το διάβολο). Δεν πρέπει να φοβάται. Μόνο όταν νικηθεί ο Θεός (πράγμα αδύνατον) θα εκλείψει και η Εκκλησία. Από την Εκκλησιαστική μας ιστορία έχομε να δούμε εκατομύρια παραδείγματα. Ο άνθρωπος ο Χριστιανός πρέπει να συνδεθεί δια του Αγίου Πνεύματος οργανικά με την Εκκλησία, το σώμα του Χριστού, και τότε θα δεί τον νοητό ήλιον της δικαιοσύνης, τον Χριστόν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου