Παρασκευή 12 Ιανουαρίου 2024

Ἀντινικολαϊτικὰ κείμενα Ἡ οὐσιώδης διαφορὰ[1] τῶν σαρκικῶν ἁμαρτημάτων, ποὺ τὰ διακρίνει ἀπὸ τὰ ἄλλα ἁμαρτήματα Γ΄.

Ὑπὸ Ἱερᾶς Μονῆς Σταυροβουνίου

Κύπρος

Σκίτσο με κάρβουνο: Χριστόδουλου Βασιλειάδη

Ἡ ἁγνότητα τοῦ σώματος ὡς θυσία στὸν Θεό!

Μᾶς διδάσκει καὶ πάλιν ὁ Ἀπόστολος Παῦλος· «Τὸ δὲ σῶμα οὐ τῇ πορνείᾳ ἀλλὰ τῷ Κυρίῳ, καὶ ὁ Κύριος τῷ σώματι» (Α΄ Κορ. στ΄, 13). Δηλαδή, τὸ σῶμα μας δὲν μᾶς τὸ ἔδωσε ὁ Θεός, γιὰ νὰ τὸ χρησιμοποιοῦμε στὶς σαρκικὲς παρεκτροπὲς (δηλαδὴ σὲ «σχέσεις» ἔξω ἀπὸ τὸν εὐλογημένο Γάμο), ἀλλὰ γιὰ νὰ τὸ ἁγιάζουμε, ἐκτελῶντας καὶ μὲ τὸ σῶμα μας τὶς ἅγιες ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ. Καὶ ὁ ἀγώνας αὐτός, ποὺ ἰσοδυναμεῖ μὲ θυσία πρὸς τὸν Θεό, κρίνεται ἀπαραίτητος μέσα στὰ πλαίσια τῆς ὀρθόδοξης χριστιανικῆς ἄσκησης. Καὶ τοῦτο γιατὶ ὁ στόχος τῆς χριστιανικῆς ζωῆς εἶναι νὰ γίνουμε μέτοχοι τῆς θείας Χάριτος. Καὶ ἡ Χάρις αὐτὴ τοῦ Θεοῦ ἁγιάζει, ὄχι μόνο τὴν ψυχή, ἀλλὰ καὶ τὸ σῶμα τοῦ ἀγωνιζομένου ἐν Κυρίῳ πιστοῦ, τὸν ὅλο δηλ. ἄνθρωπο! Τρανὴν ἀπόδειξη τῆς βασικῆς αὐτῆς ἀλήθειας τῆς Πίστης μας ἀποτελοῦν τὰ ἱερὰ λείψανα τῶν Ἁγίων μας, ποὺ ἀποπνέουν συχνὰ ἄρρητη εὐωδία, ἐνῷ ἄλλοτε μυροβλύζουν, ἐνίοτε δὲ παραμένουν θαυματουργικῶς ἄφθαρτα, ἀλλὰ πάντοτε ἐκπέμπουν ποικιλοτρόπως τὴν ἐνοικοῦσα σ’ αὐτὰ θεία Χάρι.

Ἡ ἀνάσταση τῶν σωμάτων

Τὸ Σύμβολο τῆς Πίστεώς μας τελειώνει, ὡς γνωστό, μὲ τὴ φράσι, «...προσδοκῶ ἀνάστασιν νεκρῶν καὶ ζωὴν τοῦ Μέλλοντος Αἰῶνος». Τόσο μεγάλη λοιπὸν εἶναι ἡ ἀξία τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος (σὲ πεῖσμα κάθε πλανεμένου «σοφιστή», «νεοπλατωνιστή», «παγανιστή», «φιλοσόφου» καὶ ὁποιουδήποτε ἄλλου παλαιότερου ἢ νεώτερου αἱρετικοῦ ἢ ἄλλου ἀλλοθρήσκου, ποὺ ἀπαξιώνει τὸ ἀνθρώπινο σῶμα ὡς ἀναπόσπαστο μέρος τῆς ὅλης ψυχοσωματικῆς ὑποστάσεως τοῦ ἀνθρώπου), ποὺ καὶ αὐτὸ ἀκριβῶς τὸ δημιούργημα τοῦ Θεοῦ, δηλαδὴ τὸ ἀνθρώπινο σῶμα, προορίζεται νὰ ἀναστηθῆ ἔνδοξο καὶ «πνευματικό», δηλαδὴ διεπόμενο ἀπὸ τοὺς νόμους, ὄχι τῆς φθορᾶς καὶ τοῦ θανάτου, ποὺ ἰσχύουν τώρα (μετὰ τὴν πτῶσι), ἀλλὰ κυβερνόμενο ἀπὸ τοὺς νόμους τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ποὺ θὰ ἰσχύουν στὴν «Καινὴν Κτίσιν», δηλαδὴ τὴν μετὰ τὴν κοινὴ Ἀνάστασι ἔνδοξη καθιέρωσι τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ!

Τονίζει τὸ γεγονὸς τῆς ἔνδοξης ἀναστάσεως τῶν σωμάτων ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, γράφοντας πρὸς τοὺς Κορινθίους· «Ὁ δὲ Θεὸς καὶ τὸν Κύριον ἤγειρε καὶ ἡμᾶς ἐξεγερεῖ διὰ τῆς δυνάμεως αὐτοῦ» (Α΄ Κορ. στ΄, 14). Δηλαδή, καὶ ὁ Θεός, ποὺ ἀνέστησε τὸν Κύριο, μὲ τὴ θεϊκή του δύναμι θὰ ἀναστήση καὶ ἐμᾶς, ποὺ πιστεύουμε καὶ ἀκολουθοῦμε τὸν Χριστό!

Καὶ τὸ νόημα τῶν λόγων τοῦ Ἀποστόλου, σὲ σχέσι μὲ τὴν ὅλη συνάφεια τοῦ χωρίου, εἶναι τὸ ἑξῆς: Καθὼς τὰ σώματά μας δὲν ἀποτελοῦν μιὰ προσωρινότητα, ἀλλὰ προορίζονται γιὰ τὴν αἰωνιότητα, γι’ αὐτὸ ἀκριβῶς τὸν λόγο ὀφείλουμε νὰ τὰ χρησιμοποιοῦμε μὲ τρόπο ἁγιαστικό, μὲ τὶς ἀγαθές μας πράξεις. Γιὰ παράδειγμα, αὐτὸς εἶναι ὁ λόγος, ποὺ οἱ πιστοὶ προσευχόμενοι «ἐξαναγκάζουν», τρόπον τινά, καὶ τὸ σῶμα νὰ συμμετέχη καὶ αὐτὸ στὴν Προσευχή, μὲ ὀρθοστασίες, «μετάνοιες» κ.ἄ. Ἑπομένως δὲν πρέπει νὰ χρησιμοποιοῦμε τὰ σώματά μας στὴ διάπραξι τῆς ἁμαρτίας. Ὄντας ὁ ἄνθρωπος πνευματικοσωματικὴ ἑνότητα καὶ ὁλότητα, διαπράττει πλειστάκις τὴν ἁμαρτία, ὄχι μόνο «πνευματικῶς», ἀλλὰ καὶ «σωματικῶς». Ἀλλὰ καὶ ὁ μετανοῶν καὶ ἀγωνιζόμενος πιστὸς ἐπιτελεῖ τὴν ἀρετή, ὄχι μόνο «πνευματικῶς», ἀλλὰ καὶ «σωματικῶς», δηλαδὴ μὲ τὴ συμμετοχὴ καὶ τοῦ σώματος.

Ἀπὸ τὸ τεῦχος 132-141, Δεκέμβριος, 2019 τοῦ περιοδικοῦ τῆς Ἱ. Μονῆς Σταυροβουνίου «Ο ΖΩΟΠΟΙΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ». σ. 1000-1006.
(συνεχίζεται)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου