Σάββατο 20 Ιανουαρίου 2024

Περὶ τῆς ψαλτικῆς τέχνης Β΄.

του Χριστόδουλου Βασιλειάδη

Σκίτσο: Χριστόδουλου Βασιλειάδη

Ὁ μελετῶν διὰ τῆς λογικῆς τὴ μουσική αὐτὴ συστηματοποιεῖ τὰ πορίσματά του καὶ τὰ κατατάσσει σὲ κανόνες. Ὁ χρησιμοποιῶν τὸ συναίσθημά του περισσότερο, παρὰ τὴ λογική, προσέχει τὶς μελῳδικὲς γραμμὲς καὶ τὴ ῥοὴ τοῦ μέλους. Ὁ πρῶτος εἶναι ὁ ἐπιστημονικὸς καὶ συστηματικός, ὁ δεύτερος καλλιτεχνικὸς καὶ ἐκφραστικός. ῞Ομως αὐτὰ δὲν μπορεῖ νὰ εἶναι ἀπόλυτα. ᾿Εγὼ θὰ προτιμοῦσα τὸν δεύτερο παρὰ τὸν πρῶτο.

          ῞Οταν ὑπάρχῃ ἐσωτερικὴ κίνηση καὶ ἐνθουσιασμὸς γιὰ τὴ Βυζαντινὴ Μουσική, δὲν βλέπομε πλέον τοὺς χαρακτῆρες, ἀλλὰ τὶς μουσικὲς φράσεις.

          Τὸ μεγαλύτερο λάθος, ποὺ κάνουν οἱ κριτικοὶ τῆς μουσικῆς, εἶναι ἡ σύγκριση. Ἡ τελευταία, αὐτὴ καθ’ ἑαυτήν, εἶναι οὐδέτερη. ᾿Αλλὰ γίνεται ἀρνητικὸ στοιχεῖο, ὅταν συγκρίνωμε τὴν Εὐρωπαϊκὴ μὲ τὴ Βυζαντινή. Γιὰ νὰ συγκρίνωμε δύο ἀντικείμενα, πρέπει νὰ εἶναι ὁμοειδῆ. Βυζαντινὴ μὲ Βυζαντινὴ καὶ Εὐρωπαϊκὴ μὲ Εὐρωπαϊκή.

          ῞Ενα ἄλλο θέμα, ποὺ πρέπει νὰ τονίσωμε εἶναι ἡ χρησιμοποίηση τοῦ παρεστιγμένου μπροστὰ ἢ πίσω ἀπὸ τὸ γοργό ἢ δίγοργο. Πιστεύω ὅτι πρέπει νὰ εἴμαστε φειδωλοὶ στὴ χρήση τοῦ παρεστιγμένου καὶ νὰ βασιζόμαστε πάνω στὴν ἐκτέλεσή του, γιὰ νὰ καθορίσωμε ἂν θὰ τοποθετηθῇ ἢ ὄχι παρεστιγμένο καὶ ποῦ θὰ τοποθετηθῇ.

          Ἡ Βυζαντινὴ Μουσικὴ μπορεῖ νὰ ἔχῃ κύριο ἢ δευτερεύοντα λόγο σὲ σχέση μὲ τὸ ποιητικὸ κείμενο. Στὰ σύντομα μέλη ἡ μουσικὴ ὑπηρετεῖ τὴν ποίηση, ἐνῷ στὰ ἀργὰ συμβαίνει τὸ ἀντίθετο.

Χριστόδουλος Βασιλειάδης, Κείμενα ἐπὶ ζητημάτων τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς, Ἐορτολόγιο, Τριώδιο-Πεντηκοστάριο, Ὀρθόδοξοι προβληματισμοί, ἐκδόσεις Ἁγία Ταϊσία, Λευκωσία 2017.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου